RPI kód: GYÜL11
“Kulcs-Rácalmási Református Missziói Egyházközség hittanoktatási helyi tanterve óvodai református hit- és erkölcstan foglalkozásokra”
alapján a Telekgerendási Evangélikus Leány- Egyházközségre adaptálta:
Liptákné Gajdács Mária
A tantárgy órakerete (óra = foglalkozás): (36 oktatási hét) 2017/2018-ban 35 óvodai oktatási héttel
Tanév |
Heti foglalkozás keret (20-35 perc) |
Éves foglalkozások keretszáma |
óvodai alapprogram ajánlott foglalkozás száma |
Helyi tervezésű órakeret |
„A” év |
1 |
32 |
20 |
12 |
„B” év |
1 |
36 |
26 |
10 |
„C” év |
1 |
36 |
12 |
24 |
Pedagógiai szervezési megjegyzések:
Az óvodai hitre nevelés a hit- és erkölcstan oktatási rendszer első lépcsőfoka. Alapozó jellegű, amely a struktúrájában, követelményrendszerében az óvodai életkor sajátosságaira épül.
A református egyházközség által megbízott hittanoktató/lelkipásztor állami, illetve magán óvodákban tart hittan foglalkozásokat.
Az óvodai foglalkozások vegyes korcsoportban zajlanak. A csoportok életkora: 3-6 év. Ehhez kapcsolódó, heti egy alkalommal kerül sor a hittanfoglalkozások megtartására. A vegyes csoportok tanévenként váltakozva tanulják az adott évek anyagát, melyek így „A”, „B” és „C” év megjelöléssel szerepelnek.
A foglalkozások időtartama az óvodai életkorhoz és az óvoda rendjéhez kapcsolódik. A tipikus életkori sajátosságok és a helyben megismert sajátosságok alapján az óvodai hittan foglalkozás a vegyes csoportokban átlagosan 20-35 perc, attól függően, hogy a csoportban milyen életkorú gyermekek vannak többségben.
A helyi tanterv alapját jelentő óvodai program
A református keresztyén hittantanítás óvodai programja, RPI, Budapest, 1998.
Az óvodai program
Megjegyzés:
A helyi tanterv a 2011. évi CXC tv. 32. § (1) bek. d) pontja és az MRE 2007. évi 2. tv. 2. § (3) - (5) bek. alapján készült.
A helyi tanterv kapcsolódik a 363/2012. (XII.17) Kormányrendelethez, mely az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szól.
2. Áttekintő oldalak
1. táblázat
„A” év |
|||
Tematikai egység rövid címe |
Óvodai program által javasolt órakeret |
Helyi többlet- óraszám (±) |
Tematikai egység összes időkerete |
Ismerkedés egymással és Istennel |
0 |
8 |
8 |
Történetek az Ószövetségből, gyermekek az Ószövetségben |
10 |
2 |
12 |
Történetek az Újszövetségből, gyermekek az Újszövetségben |
4 |
0 |
4 |
Ünnepeljünk együtt! |
6 |
2 |
8 |
Évfolyam összesen |
20 |
12 |
32 |
„B” év |
|||
Tematikai egység rövid címe |
Óvodai program által javasolt órakeret |
Helyi többlet- óraszám (±) |
Tematikai egység összes időkerete |
Ismerkedés egymással és Istennel |
0 |
8 |
8 |
Jézus tette |
18 |
2 |
20 |
Ünnepeljünk együtt! |
8 |
0 |
8 |
Évfolyam összesen |
26 |
10 |
36 |
„C” év |
|||
Tematikai egység rövid címe |
Óvodai program által javasolt órakeret |
Helyi többlet- óraszám (±) |
Tematikai egység összes időkerete |
Ismerkedés egymással és Istennel |
0 |
9 |
9 |
Jézus tette és mondta |
6 |
12 |
18 |
Ünnepeljünk együtt! |
6 |
3 |
9 |
Évfolyam összesen |
12 |
24 |
36 |
Az óraszámok tanévenkénti óraszámokat jelentenek.
2. táblázat
A tantárgy helyi tantervében a kerettanterv kiegészítésére biztosított órakeret
felhasználása
„A” év |
Szabad órakeret: |
12 |
Tematikai egység |
Téma |
Óraszám |
Ismerkedés egymással és Istennel |
Honnan jössz? Család és óvoda. |
8 |
|
Kicsoda Isten? |
|
|
Hogyan köszönnek a reformátusok? |
|
|
Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia |
|
Történetek az Ószövetségből, gyermekek az Ószövetségből |
A világot Isten teremtette (1Móz2,1-4) |
2 |
Ünnepeljünk együtt! |
Kreatív foglalkozások az ünnepekhez |
2 |
|
Összesen: |
12 |
„B” év |
Szabad órakeret: |
10 |
Tematikai egység |
Téma |
Óraszám |
Ismerkedés egymással és Istennel |
Honnan jössz? Család és óvoda. |
8 |
|
Kicsoda Isten? |
|
|
Hogyan köszönnek a reformátusok? A református templom világa |
|
|
Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia |
|
Jézus tette |
Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható |
2 |
|
Összesen: |
10 |
„C” év |
Szabad órakeret: |
24 |
Tematikai egység |
Téma |
Óraszám |
Ismerkedés egymással és Istennel |
Ki vagy te? |
9 |
|
Kicsoda Isten? Hogyan ismerted meg Őt? |
|
|
Isten szeret téged (játékos foglalkozás) |
|
|
Reformátusok vagyunk |
|
|
Ismerkedés a keresztelővel |
|
Jézus tette |
Jézus tanított Isten gondviseléséről (Mt 6,24-31) |
12 |
|
Jézus a kánai menyegzőn (Jn 2,1-12) |
|
|
Jézus meggyógyítja a bénát (Mt 9,1; Lk 5,17-26) |
|
|
Jézus tanít a legnagyobb parancsról (Mk 12) |
|
|
Jézus megkeresztelkedése (Lk3,21-22) |
|
|
2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható |
|
Ünnepeljünk együtt! |
Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva |
3 |
|
Összesen: |
24 |
3. Bevezető
A hit- és erkölcstan tantárgy célrendszere és feladatai
Az óvodai hittantanítás lelki nevelés, melynek fő célja: Isten szeretetének, Jézus Krisztus tanítványi hívogatásának közvetítése a gyermekek számára (tanítvánnyá tétel), és a tanítványi lét megélésének a segítése (Jézus Krisztus missziói parancsa, Mt 28,18-20 alapján).
Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a hit a Szentháromság Isten ajándéka az ember számára. A hittanfoglalkozásokon hitet nem adhat sem a hittanoktató, sem az óvoda, viszont támogathatja és segítheti annak kialakulását és fejlődését.
A „Református keresztyén hittantanítás óvodai programja (RPI, 1998)” szerint céljai:
A 3-6 éves gyermekek evangéliumi nevelésén keresztül történő harmonikus lelki fejlődése.
A bibliai történetek, az imádság és ünnepek szeretetteljes, bensőséges légkörével a megfelelő érzelmi biztonság kialakítása.
A katechéta személyén keresztül a gyermeki bizalom kiépítése a szerető Atya, Isten felé.
Ezen kívül az óvodai református hittan foglalkozások céljai közé tartoznak a következők:
A gyermekekben egy biblikus, reális és bátorító Istenkép megalapozása és kialakítása.
A gyermekek megismertetése a teremtett világgal és Istennel, mint Teremtő Atyával.
A gyermekek megismertetése Jézus Krisztussal és az általa kínált tanítványi úttal.
Boldog, sokoldalú és harmonikus személyiség kibontakoztatása.
Alapelvek
Ágostai Hitvallás, Luther Kiskáté-ja, MEE Általános Iskolai Hittantan kerettantervéhez igazodva
Gondolatrendszerében a helyi tanterv kiindulópontjának tekinti:
Isten Igéjét, a Szentírást, mint a keresztyén ember életének vezérfonalát;
Az MRE hitvallási iratait (Heidelbergi Káté és a II. Helvét Hitvallás);
Az MRE középtávú nevelési-oktatási tervét;
Az MRE hitéleti szokásrendszereinek gyakorlatait.
A hittan foglalkozások szellemiségét Isten Igéje, a Szentírás határozza meg. Ehhez kapcsolódik, hogy a foglalkozások során a hittanoktató figyelembe veszi az óvodáskor tipikus és vélhető sajátosságait mind a témák választása, mind pedig a foglalkozások megtervezése és megtartása során. Az óvodai élet tevékenységi formái közül a hittan foglalkozások során különösen is használja az óvodás kor következő alaptevékenységeit:
játék és játékosság;
élményt adó történetmondás;
ének, zene, énekes játék (keresztyén énekekkel);
rajzolás, témához és korosztályhoz illeszkedő kézműves foglalkozások;
mozgásos feladatok és játékok;
tevékenységekben megvalósuló tanulás eszközeit (pl. spontán játékos tapasztalatszerzés, gyakorlati problémamegoldás, stb.).
A helyi tanterv biblikus alapelvei:
A Szentháromság Isten Jézus Krisztusban kegyelméből magához hívja a Tőle eltávolodott bűnös embert.
A bűnös ember Isten Szentlelkének megszólítása és hit által hallhatja meg, értheti meg Isten szavát, élheti meg Isten neki adott kegyelmét.
A Szentírás Isten Igéje és a keresztyén ember életének vezérfonala.
Jézus Krisztus tanítványságra hívja napjaink emberét is. A tanítványi lét megélése az egész életútra érvényes és igaz.
A tanítvány szeretetkapcsolatban él Istennel, Aki személyesen elhívta őt. Életvitelében Krisztust követi és kijelölt feladatát teljesíti a világban.
A tanítványok közössége a keresztyén egyház, hitük együttes megélésének legfontosabb területe a gyülekezet.
A helyi tanterv valláspedagógiai alapelvei:
A gyermekek komplex személyiség fejlesztése, melynek része a kognitív, érzelmi formálás és a cselekvésre buzdítás.
A teljes személyiség aktivizálása a belső motiváció felkeltése és ébren tartása által.
A gyermeki személyiség formálása, hit ébresztése, valamint a hit megélésének vonzó és pozitív felmutatása.
A tananyagok kiválasztása és annak megvalósítása során figyelembe veszi az egyes korosztályok tipikus és vélhető életkori sajátosságait és lehetséges élethelyzeteit. Ennek megfelelően nem törekszik minden bibliai történet megtanítására. Valamint lehetőséget kíván adni a gyermekek és a csoportok egyéni sajátosságai szerinti differenciálásra.
Módszertanában javasolt a korosztályszerű és változatos pedagógiai módszerek és igényes taneszközök használata.
Fontosnak tartjuk a keresztyén nevelés három alappillérét (keresztyén család, keresztyén gyülekezet, keresztyén iskola), de számolunk azzal a szociológiai sajátossággal, hogy a gyermekek egy része nem hitben élő családban nő föl, ill. nincsenek rendszeres gyülekezeti kapcsolódásai. Ennek ellensúlyozására fontosnak tartjuk a gyülekezetről és a hitéleti szokásrendszerről alapvető ismeretek átadását, ill. azok beépülését.
Struktúra:
Az óvodás korú gyermekek egy része az óvodában hall először Jézus Krisztusról és a Szentháromság Istenről. Ezért kiemelten fontos, hogy olyan történetek kerüljenek elő a foglalkozásokon, melyek segítik az Istennel való kapcsolatuk megalapozását és erősödését. A „Református keresztyén hittantanítás óvodai programja” három tanévre tervez. A tanévek fő hangsúlya a következő:
Tanév |
Cím |
„A” év |
Gyermekek a Bibliában |
„B” év |
Jézus tette |
„C” év |
Jézus mondta és tette |
Minden év során, a tanult történetekhez kapcsolódnak aranymondások és a korosztály által elsajátítható Református Énekeskönyvi, valamint keresztyén gyermekénekek.
Az óvodások tipikus és vélhető életkori sajátosságai miatt javasolt egy bibliai történetet és a hozzá kapcsolódó éneket vagy aranymondást legalább két vagy szükség szerint három héten keresztül tanítani. A tematikai egységek ennek megfelelően tartalmazzák a szükséges foglalkozás számokat.
Kapcsolódások a gyülekezeti katechézis különböző színtereihez
Évente 4-5 alkalommal a hittanosok részvételével családi istentiszteletet szervez a Telekgerendási Evangélikus Leány- Egyházközség (református egyházközség).
4. Az egyes tematikai egységek elemzése évenként (csoportonként)
„A” év
Tervezhető éves órakeret: 32. Egy foglalkozás javasolt átlagos időtartama: 10-15 perc.
Református óvodai program által betervezett óraszám: 20
Helyi sajátosságok óraszáma: 12
A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.
A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:
Az imádság ideje alatt ne foglalkozzanak mással.
A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni.
A zenehallgatásként mutatott énekeket érdeklődve hallgassák.
A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.
Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy EÉK (Református Énekeskönyvi) ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül a gyülekezet lelkipásztora (és hitoktatói választanak ki).
|
Ismerkedés egymással és Istennel |
Időkeret: 8 óra szabad órakeretből |
Előzetes tudás Óvodakezdés tapasztalatai. Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Honnan jössz? Család és óvoda. |
|
|
Kicsoda Isten? |
|
|
Hogyan köszönnek a reformátusok? |
|
|
Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak nevek, családi háttér, református köszöntés, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Történetek az Ószövetségből, Gyermekek az Ószövetségben |
Időkeret: 10 óra + 2 szabad órakeret |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
A világot Isten teremtette (1Móz2,1-4) |
|
|
Izsák születése (1Móz 21) |
|
|
József a legkedvesebb (1 Móz 37) |
|
|
Mózes születése (2Móz 2,1) |
|
|
Sámuel születése (1Sám1, 2, 3) |
|
|
Egy kislány segít Naamánnak (1Sám 16) |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak Teremtés, gyermek, Izsák, József, család, testvérek, Mózes, Isten gondoskodik, Sámuel, betegség, Naamán, gyógyítás |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Történetek az Újszövetségből, Gyermekek az Újszövetségben |
Időkeret: 4 óra |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
A tizenkét éves Jézus a templomban (Lk 2,41-52) |
|
|
Jézus és a gyerekek (Mk 10, 13-16) |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak Teremtés, gyermek, Izsák, József, család, testvérek, Mózes, Isten gondoskodik, Sámuel, betegség, Naamán, gyógyítás |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Ünnepeljünk együtt! |
Időkeret: 6 óra + 2 szabad órakeret |
Előzetes tudás ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Karácsony: Jézus, a megígért gyermek (Lk 2,1-20) |
|
|
Húsvét: Jézus halálára és feltámadására való emlékezés (Mt 26,27) |
|
|
Pünkösd: ApCsel 2 |
|
|
Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak karácsony, Jézus, húsvét, feltámadás, pünkösd |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
„B” év
Tervezhető éves órakeret: 36, egy foglalkozás átlagos időtartama: 20-25 perc.
Református óvodai program által betervezett óraszám: 26
Helyi sajátosságok óraszáma: 10
A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.
A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:
A hittanoktató/lelkipásztor által elkezdett imádságokat tudják folytatni önállóan is.
A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni.
Az énekekhez tartozó egyszerű mozdulatokat, mozgásokat folyamatosan, esztétikusan végezzék.
Szívesen lapozgassák a gyermekbibliát, valamint bibliai témájú képes könyveket.
A zenehallgatásként mutatott énekeket érdeklődve és odafigyeléssel hallgassák.
A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.
Kérjék és várják a bibliai történeteket.
Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy Református Énekeskönyvi ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül az gyülekezet lelkipásztora és hitoktatói választanak ki.
|
Ismerkedés egymással és Istennel |
Időkeret: 8 óra szabad órakeretből |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. óvoda, bölcsőde) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról, barátságról. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Honnan jössz? Család és óvoda. |
|
|
Kicsoda Isten? |
|
|
Hogyan köszönnek a reformátusok? A református templom világa |
|
|
Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak nevek, családi háttér, református, református köszöntés, templom, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Jézus tette |
Időkeret: 18 óra + szabad órakeret 2 óra |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről, Jézus Krisztusról. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Jézus megáldott a gyermekeket (Mk 10,13-16) |
|
|
Jézus parancsolt a halaknak (Luk 5,1-11) |
|
|
Jézus tanítványokat gyűjtött (Mt 4,18-22) |
|
|
Jézus imádkozni tanított (Lk 11,1-4) |
|
|
Jézus parancsolt a betegségnek (Mt 8,5-13) |
|
|
Jézus lecsendesítette a tengert (Lk 8,22-25) |
|
|
Jézus vendégségbe ment - Zákeus (Lk 19,1-10) |
|
|
Jézus enni adott 5000 embernek (Jn 6, 1-3) |
|
|
Meggyógyította a vak Bartimeust (Mk10,46-52) |
|
|
Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak áldás, halfogás, elhívás, tanítvány, imádság, tenger, betegség, Zákeus, 5000, Bartimeus, vak |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Ünnepeljünk együtt! |
Időkeret: 8 óra |
Előzetes tudás ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés, korábban tanult bibliai történetek az ünnepekhez kapcsolódóan |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Karácsony: Jézus születése, a pásztorok és a bölcsek látogatása (Lk 2) |
|
|
Húsvét: Jézus bevonulása Jeruzsálembe (Mt 21) Jézus halála és feltámadása (Mt 27,28) |
|
|
Pünkösd: ApCsel 2 |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak karácsony, Jézus, bevonulás Jeruzsálembe, húsvét, feltámadás, pünkösd |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
„C” év
Tervezhető éves órakeret: 36. Egy foglalkozás javasolt átlagos időtartama: 30-35 perc.
Református óvodai program által betervezett óraszám: 12
Helyi sajátosságok óraszáma: 24
A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.
A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:
Az imádság ideje alatt ne foglalkozzanak mással.
A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni, néhány jól ismert éneket önállóan is elénekelnek és önállóan kísérik mozgással.
A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.
Alapvető bibliai történeteket saját szavaikkal tudjanak elmondani.
Az előző év/évek során tanult imádságokat önállóan tudják alkalmazni.
Ha a gyermekek fejlettsége megengedi, akkor esetenként a hittanoktató/lelkipásztor tegye lehetővé és segítse a gyermekeket, hogy a saját szavaikkal imádkozzanak.
Kérjék és várják a bibliai történeteket.
Legyenek kedvenc bibliai szereplőik, hőseik, akik példaképükké válhatnak.
A történetek hit- és erkölcsi vonatkozású tartalmát keressék és fogalmazzák meg.
Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy Református Énekeskönyvi ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül az gyülekezet lelkipásztora és hitoktatói választanak ki.
|
Ismerkedés egymással és Istennel |
Időkeret: 9 óra szabad órakeretből |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Ki vagy te? |
|
|
Kicsoda Isten? Hogyan ismerted meg Őt? |
|
|
Isten szeret téged (játékos foglalkozás) |
|
|
Reformátusok vagyunk |
|
|
Ismerkedés a keresztelővel |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak nevek, családi háttér, református, református köszöntés, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia, keresztelő |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Jézus mondta és tette |
Időkeret: 6 óra + szabad órakeret 12 óra |
Előzetes tudás Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről, Jézus Krisztusról. |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Jézus tanított az imádságról (Mt 6,5-13) |
|
|
Jézus tanított Isten gondviseléséről (Mt 6,24-31) |
|
|
Jézus tanított a félelmekről (Mt 6,32-34) |
|
|
Jézus tanított az ítélkezésről (Mt 7,1-6) |
|
|
Jézus a kánai menyegzőn (Jn2,1-12) |
|
|
Jézus meggyógyítja a bénát (Mt 9,1; Lk 5,17-26) |
|
|
Jézus tanít a legnagyobb parancsról (Mk 12) |
|
|
Jézus megkeresztelkedése (Lk3,21-22) |
|
|
Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak érzések, félelem, ítélkezés, menyegző, gyógyítás, szeretet parancsa, keresztség, keresztelkedés, gondviselés, imádság |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
|
Ünnepeljünk együtt! |
Időkeret: 6 óra + 3 szabad órakeret |
Előzetes tudás ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés |
|
|
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
|
||
Témák |
Fejlesztési követelmények |
|
Advent és karácsony: Jézus Krisztus születése |
|
|
Húsvét: Jézus halála és feltámadása (Mt 27,28) |
|
|
Pünkösd: ApCsel 2 |
|
|
Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva |
|
|
Kulcsfogalmak/ fogalmak karácsony, Jézus, húsvét, feltámadás, pünkösd |
||
A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):
|
5. Az értékelés formái, szempontjai
Óvodában hivatalos számonkérés és értékelés nincs. Természetesen a fejlesztés érdekében javasolt a gyermekek szóbeli értékelése, mely a szeretetteljes bátorítás, biztatás jegyében történik. Az óvodai értékelést javasolt játékos elemekkel és jutalmazással kombinálni.
Mindezek alapján az értékelés alapelvei:
A gyermek iránti tiszteletet az értékelés során is meg kell adni. Ennek a tiszteletnek a megnyilvánulása, hogy a katechéta figyelembe veszi a tanulók adott életkorhoz kapcsolódó vélhető és tipikus valamint egyéni sajátosságait, speciális igényeit (pl. siket, látássérült, hallássérült, stb.).
Az értékelés során a hittanoktatónak/lelkipásztornak törekednie kell a pozitív hangvételű, nevelő jellegű, lehetőség szerint bátorító, bíztató és fejlődést segítő megfogalmazásra és értékelésre, melynek célja, hogy a gyermek fejlődhessen és személyisége kibontakozhasson.
11