Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
Új felhasználó?
 

A-B-C év óvodai tantervek.doc

2017/2018 A év 2018/2019 B év 2019/2020 C év 2020/2021 A év ....

A-B-C év óvodai tantervek.doc — Microsoft Word Document, 243Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )

RPI kód: GYÜL11

“Kulcs-Rácalmási Református Missziói Egyházközség hittanoktatási helyi tanterve óvodai református hit- és erkölcstan foglalkozásokra”

alapján a Telekgerendási Evangélikus Leány- Egyházközségre adaptálta:

Liptákné Gajdács Mária

A tantárgy órakerete (óra = foglalkozás): (36 oktatási hét) 2017/2018-ban 35 óvodai oktatási héttel

Tanév

Heti

foglalkozás keret

(20-35 perc)

Éves foglalkozások

keretszáma

óvodai alapprogram ajánlott foglalkozás száma

Helyi tervezésű órakeret

„A” év

1

32

20

12

„B” év

1

36

26

10

„C” év

1

36

12

24

Pedagógiai szervezési megjegyzések:

  • Az óvodai hitre nevelés a hit- és erkölcstan oktatási rendszer első lépcsőfoka. Alapozó jellegű, amely a struktúrájában, követelményrendszerében az óvodai életkor sajátosságaira épül.

  • A református egyházközség által megbízott hittanoktató/lelkipásztor állami, illetve magán óvodákban tart hittan foglalkozásokat.

  • Az óvodai foglalkozások vegyes korcsoportban zajlanak. A csoportok életkora: 3-6 év. Ehhez kapcsolódó, heti egy alkalommal kerül sor a hittanfoglalkozások megtartására. A vegyes csoportok tanévenként váltakozva tanulják az adott évek anyagát, melyek így „A”, „B” és „C” év megjelöléssel szerepelnek.

  • A foglalkozások időtartama az óvodai életkorhoz és az óvoda rendjéhez kapcsolódik. A tipikus életkori sajátosságok és a helyben megismert sajátosságok alapján az óvodai hittan foglalkozás a vegyes csoportokban átlagosan 20-35 perc, attól függően, hogy a csoportban milyen életkorú gyermekek vannak többségben.

A helyi tanterv alapját jelentő óvodai program

  • A református keresztyén hittantanítás óvodai programja, RPI, Budapest, 1998.

  • Az óvodai program

Megjegyzés:

  • A helyi tanterv a 2011. évi CXC tv. 32. § (1) bek. d) pontja és az MRE 2007. évi 2. tv. 2. § (3) - (5) bek. alapján készült.

  • A helyi tanterv kapcsolódik a 363/2012. (XII.17) Kormányrendelethez, mely az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szól.

2. Áttekintő oldalak

1. táblázat

„A” év

Tematikai egység rövid címe

Óvodai program által javasolt órakeret

Helyi többlet-

óraszám (±)

Tematikai egység összes időkerete

Ismerkedés egymással és Istennel

0

8

8

Történetek az Ószövetségből, gyermekek az Ószövetségben

10

2

12

Történetek az Újszövetségből, gyermekek az Újszövetségben

4

0

4

Ünnepeljünk együtt!

6

2

8

Évfolyam összesen

20

12

32

„B” év

Tematikai egység rövid címe

Óvodai program által javasolt órakeret

Helyi többlet-

óraszám (±)

Tematikai egység összes időkerete

Ismerkedés egymással és Istennel

0

8

8

Jézus tette

18

2

20

Ünnepeljünk együtt!

8

0

8

Évfolyam összesen

26

10

36

„C” év

Tematikai egység rövid címe

Óvodai program által javasolt órakeret

Helyi többlet-

óraszám (±)

Tematikai egység összes időkerete

Ismerkedés egymással és Istennel

0

9

9

Jézus tette és mondta

6

12

18

Ünnepeljünk együtt!

6

3

9

Évfolyam összesen

12

24

36

Az óraszámok tanévenkénti óraszámokat jelentenek.

2. táblázat

A tantárgy helyi tantervében a kerettanterv kiegészítésére biztosított órakeret

felhasználása

„A” év

Szabad órakeret:

12

Tematikai egység

Téma

Óraszám

Ismerkedés egymással és Istennel

Honnan jössz? Család és óvoda.

8

Kicsoda Isten?

Hogyan köszönnek a reformátusok?

Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia

Történetek az Ószövetségből, gyermekek az Ószövetségből

A világot Isten teremtette (1Móz2,1-4)

2

Ünnepeljünk együtt!

Kreatív foglalkozások az ünnepekhez

2

Összesen:

12

„B” év

Szabad órakeret:

10

Tematikai egység

Téma

Óraszám

Ismerkedés egymással és Istennel

Honnan jössz? Család és óvoda.

8

Kicsoda Isten?

Hogyan köszönnek a reformátusok?

A református templom világa

Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia

Jézus tette

Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható

2

Összesen:

10

„C” év

Szabad órakeret:

24

Tematikai egység

Téma

Óraszám

Ismerkedés egymással és Istennel

Ki vagy te?

9

Kicsoda Isten? Hogyan ismerted meg Őt?

Isten szeret téged (játékos foglalkozás)

Reformátusok vagyunk

Ismerkedés a keresztelővel

Jézus tette

Jézus tanított Isten gondviseléséről (Mt 6,24-31)

12

Jézus a kánai menyegzőn (Jn 2,1-12)

Jézus meggyógyítja a bénát (Mt 9,1; Lk 5,17-26)

Jézus tanít a legnagyobb parancsról (Mk 12)

Jézus megkeresztelkedése (Lk3,21-22)

2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható

Ünnepeljünk együtt!

Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva

3

Összesen:

24

3. Bevezető

A hit- és erkölcstan tantárgy célrendszere és feladatai

Az óvodai hittantanítás lelki nevelés, melynek fő célja: Isten szeretetének, Jézus Krisztus tanítványi hívogatásának közvetítése a gyermekek számára (tanítvánnyá tétel), és a tanítványi lét megélésének a segítése (Jézus Krisztus missziói parancsa, Mt 28,18-20 alapján).

Ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy a hit a Szentháromság Isten ajándéka az ember számára. A hittanfoglalkozásokon hitet nem adhat sem a hittanoktató, sem az óvoda, viszont támogathatja és segítheti annak kialakulását és fejlődését.

A „Református keresztyén hittantanítás óvodai programja (RPI, 1998)” szerint céljai:

  • A 3-6 éves gyermekek evangéliumi nevelésén keresztül történő harmonikus lelki fejlődése.

  • A bibliai történetek, az imádság és ünnepek szeretetteljes, bensőséges légkörével a megfelelő érzelmi biztonság kialakítása.

  • A katechéta személyén keresztül a gyermeki bizalom kiépítése a szerető Atya, Isten felé.

Ezen kívül az óvodai református hittan foglalkozások céljai közé tartoznak a következők:

  • A gyermekekben egy biblikus, reális és bátorító Istenkép megalapozása és kialakítása.

  • A gyermekek megismertetése a teremtett világgal és Istennel, mint Teremtő Atyával.

  • A gyermekek megismertetése Jézus Krisztussal és az általa kínált tanítványi úttal.

  • Boldog, sokoldalú és harmonikus személyiség kibontakoztatása.

Alapelvek

Ágostai Hitvallás, Luther Kiskáté-ja, MEE Általános Iskolai Hittantan kerettantervéhez igazodva

Gondolatrendszerében a helyi tanterv kiindulópontjának tekinti:

  • Isten Igéjét, a Szentírást, mint a keresztyén ember életének vezérfonalát;

  • Az MRE hitvallási iratait (Heidelbergi Káté és a II. Helvét Hitvallás);

  • Az MRE középtávú nevelési-oktatási tervét;

  • Az MRE hitéleti szokásrendszereinek gyakorlatait.

A hittan foglalkozások szellemiségét Isten Igéje, a Szentírás határozza meg. Ehhez kapcsolódik, hogy a foglalkozások során a hittanoktató figyelembe veszi az óvodáskor tipikus és vélhető sajátosságait mind a témák választása, mind pedig a foglalkozások megtervezése és megtartása során. Az óvodai élet tevékenységi formái közül a hittan foglalkozások során különösen is használja az óvodás kor következő alaptevékenységeit:

  • játék és játékosság;

  • élményt adó történetmondás;

  • ének, zene, énekes játék (keresztyén énekekkel);

  • rajzolás, témához és korosztályhoz illeszkedő kézműves foglalkozások;

  • mozgásos feladatok és játékok;

  • tevékenységekben megvalósuló tanulás eszközeit (pl. spontán játékos tapasztalatszerzés, gyakorlati problémamegoldás, stb.).

A helyi tanterv biblikus alapelvei:

  • A Szentháromság Isten Jézus Krisztusban kegyelméből magához hívja a Tőle eltávolodott bűnös embert.

  • A bűnös ember Isten Szentlelkének megszólítása és hit által hallhatja meg, értheti meg Isten szavát, élheti meg Isten neki adott kegyelmét.

  • A Szentírás Isten Igéje és a keresztyén ember életének vezérfonala.

  • Jézus Krisztus tanítványságra hívja napjaink emberét is. A tanítványi lét megélése az egész életútra érvényes és igaz.

  • A tanítvány szeretetkapcsolatban él Istennel, Aki személyesen elhívta őt. Életvitelében Krisztust követi és kijelölt feladatát teljesíti a világban.

  • A tanítványok közössége a keresztyén egyház, hitük együttes megélésének legfontosabb területe a gyülekezet.

A helyi tanterv valláspedagógiai alapelvei:

  • A gyermekek komplex személyiség fejlesztése, melynek része a kognitív, érzelmi formálás és a cselekvésre buzdítás.

  • A teljes személyiség aktivizálása a belső motiváció felkeltése és ébren tartása által.

  • A gyermeki személyiség formálása, hit ébresztése, valamint a hit megélésének vonzó és pozitív felmutatása.

  • A tananyagok kiválasztása és annak megvalósítása során figyelembe veszi az egyes korosztályok tipikus és vélhető életkori sajátosságait és lehetséges élethelyzeteit. Ennek megfelelően nem törekszik minden bibliai történet megtanítására. Valamint lehetőséget kíván adni a gyermekek és a csoportok egyéni sajátosságai szerinti differenciálásra.

  • Módszertanában javasolt a korosztályszerű és változatos pedagógiai módszerek és igényes taneszközök használata.

  • Fontosnak tartjuk a keresztyén nevelés három alappillérét (keresztyén család, keresztyén gyülekezet, keresztyén iskola), de számolunk azzal a szociológiai sajátossággal, hogy a gyermekek egy része nem hitben élő családban nő föl, ill. nincsenek rendszeres gyülekezeti kapcsolódásai. Ennek ellensúlyozására fontosnak tartjuk a gyülekezetről és a hitéleti szokásrendszerről alapvető ismeretek átadását, ill. azok beépülését.

Struktúra:

Az óvodás korú gyermekek egy része az óvodában hall először Jézus Krisztusról és a Szentháromság Istenről. Ezért kiemelten fontos, hogy olyan történetek kerüljenek elő a foglalkozásokon, melyek segítik az Istennel való kapcsolatuk megalapozását és erősödését. A „Református keresztyén hittantanítás óvodai programja” három tanévre tervez. A tanévek fő hangsúlya a következő:

Tanév

Cím

„A” év

Gyermekek a Bibliában

„B” év

Jézus tette

„C” év

Jézus mondta és tette

Minden év során, a tanult történetekhez kapcsolódnak aranymondások és a korosztály által elsajátítható Református Énekeskönyvi, valamint keresztyén gyermekénekek.

Az óvodások tipikus és vélhető életkori sajátosságai miatt javasolt egy bibliai történetet és a hozzá kapcsolódó éneket vagy aranymondást legalább két vagy szükség szerint három héten keresztül tanítani. A tematikai egységek ennek megfelelően tartalmazzák a szükséges foglalkozás számokat.

Kapcsolódások a gyülekezeti katechézis különböző színtereihez

  • Évente 4-5 alkalommal a hittanosok részvételével családi istentiszteletet szervez a Telekgerendási Evangélikus Leány- Egyházközség (református egyházközség).

4. Az egyes tematikai egységek elemzése évenként (csoportonként)

„A” év

Tervezhető éves órakeret: 32. Egy foglalkozás javasolt átlagos időtartama: 10-15 perc.

Református óvodai program által betervezett óraszám: 20

Helyi sajátosságok óraszáma: 12

A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.

A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:

  • Az imádság ideje alatt ne foglalkozzanak mással.

  • A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni.

  • A zenehallgatásként mutatott énekeket érdeklődve hallgassák.

  • A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.

Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy EÉK (Református Énekeskönyvi) ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül a gyülekezet lelkipásztora (és hitoktatói választanak ki).

  1. Tematikai egység

Ismerkedés egymással és Istennel

Időkeret:

8 óra szabad órakeretből

Előzetes tudás

Óvodakezdés tapasztalatai.

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Az óvodás csoport egymásra hangolódása.

  • A csoport pozitív alaphangulatának megteremtése.

  • Biblikus, bátorító és életközeli Istenkép megalapozása.

Témák

Fejlesztési követelmények

Honnan jössz? Család és óvoda.

  • A gyermekek ismerjék meg a hittanoktatót/lelkipásztort és egymást.

  • A gyermekek ismerjék meg a református szót és a református köszöntést.

  • A gyermekek megismerkedésének segítése a Szentírással és egy biblikus, hiteles, gyermekekre hangolt gyermekbibliával.

  • Arra bátorítás, hogy Istennel osszák meg az örömeiket és szomorúságaikat.

Kicsoda Isten?

Hogyan köszönnek a reformátusok?

Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia

Kulcsfogalmak/ fogalmak

nevek, családi háttér, református köszöntés, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A hittanoktató/lelkipásztor felismerése.

  • A református köszönés megismerése.

  • Imádságnál kulcsolják össze a kezüket.

  1. Tematikai egység

Történetek az Ószövetségből, Gyermekek az Ószövetségben

Időkeret:

10 óra + 2 szabad órakeret

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • A teremtéstörténeten keresztül a Teremtő Isten szeretetének és csodáinak bemutatása.

  • Az ószövetségi történeteken keresztül Isten gondoskodására való rámutatás.

Témák

Fejlesztési követelmények

A világot Isten teremtette (1Móz2,1-4)

  • A gyermekek rácsodálkoztatása Isten teremtett világára.

  • Annak a felismertetése, hogy Isten teremtette a világot.

  • A bibliai történetek fő üzenetének és eseményeinek élményt adó elmondása.

Izsák születése (1Móz 21)

József a legkedvesebb (1 Móz 37)

Mózes születése (2Móz 2,1)

Sámuel születése (1Sám1, 2, 3)

Egy kislány segít Naamánnak (1Sám 16)

Kulcsfogalmak/ fogalmak

Teremtés, gyermek, Izsák, József, család, testvérek, Mózes, Isten gondoskodik, Sámuel, betegség, Naamán, gyógyítás

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A gyermekek tudjanak megnevezni néhányat Isten teremtményei közül.

  1. Tematikai egység

Történetek az Újszövetségből, Gyermekek az Újszövetségben

Időkeret:

4 óra

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Jézus szeretetére, elfogadására és bátorítására rámutatás.

  • Hívogatás a Jézussal való élő kapcsolatra.

Témák

Fejlesztési követelmények

A tizenkét éves Jézus a templomban (Lk 2,41-52)

  • Annak a megéreztetése, hogy Jézus szereti a gyermekeket.

  • Arra való rámutatás, hogy Jézus nem küld el senkit, hanem magához hív.

Jézus és a gyerekek (Mk 10, 13-16)

Kulcsfogalmak/ fogalmak

Teremtés, gyermek, Izsák, József, család, testvérek, Mózes, Isten gondoskodik, Sámuel, betegség, Naamán, gyógyítás

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A „Jézus és a gyermekek” történetének felismerése illusztrációk segítségével.

  1. Tematikai egység

Ünnepeljünk együtt!

Időkeret:

6 óra + 2 szabad órakeret

Előzetes tudás

ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • A közös ünneplésre hívogatás.

  • Az ünnepek fő üzenetének korosztályi szintű megismertetése.

  • Az ünnepi élmény átadása.

Témák

Fejlesztési követelmények

Karácsony: Jézus, a megígért gyermek (Lk 2,1-20)

  • Arra való rámutatás, hogy a karácsony nemcsak az ajándékozásról, hanem Isten szeretetéről szól.

  • Arra való rámutatás, hogy az ünnepekben Istennel együtt örülhetünk.

Húsvét: Jézus halálára és feltámadására való emlékezés (Mt 26,27)

Pünkösd: ApCsel 2

Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva

Kulcsfogalmak/ fogalmak

karácsony, Jézus, húsvét, feltámadás, pünkösd

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A gyermekek tanuljanak meg 1-2 az ünnepekhez kapcsolódó verset.

„B” év

Tervezhető éves órakeret: 36, egy foglalkozás átlagos időtartama: 20-25 perc.

Református óvodai program által betervezett óraszám: 26

Helyi sajátosságok óraszáma: 10

A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.

A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:

  • A hittanoktató/lelkipásztor által elkezdett imádságokat tudják folytatni önállóan is.

  • A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni.

  • Az énekekhez tartozó egyszerű mozdulatokat, mozgásokat folyamatosan, esztétikusan végezzék.

  • Szívesen lapozgassák a gyermekbibliát, valamint bibliai témájú képes könyveket.

  • A zenehallgatásként mutatott énekeket érdeklődve és odafigyeléssel hallgassák.

  • A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.

  • Kérjék és várják a bibliai történeteket.

Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy Református Énekeskönyvi ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül az gyülekezet lelkipásztora és hitoktatói választanak ki.

  1. Tematikai egység

Ismerkedés egymással és Istennel

Időkeret:

8 óra szabad órakeretből

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. óvoda, bölcsőde) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról, barátságról.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Az óvodás csoport egymásra hangolódása.

  • A csoport pozitív alaphangulatának megteremtése.

  • Biblikus, bátorító és élet közeli Istenkép megalapozása.

Témák

Fejlesztési követelmények

Honnan jössz? Család és óvoda.

  • A gyermekek ismerjék meg a hittanoktatót/lelkipásztort és egymást.

  • A gyermekek ismerjék meg a református szót és a református köszöntést.

  • Lehetőség szerint látogassanak el a közeli református templomba.

  • A gyermekek megismerkedésének segítése a Szentírással és egy biblikus, hiteles, gyermekekre hangolt gyermekbibliával.

  • Korábban tanult bibliai történetek felidézése illusztrációk, bibliai képeskönyvek, gyermekbibliák, stb. segítségével.

Kicsoda Isten?

Hogyan köszönnek a reformátusok?

A református templom világa

Isten szava: a Biblia - gyermekbiblia

Kulcsfogalmak/ fogalmak

nevek, családi háttér, református, református köszöntés, templom, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A hittanoktató/lelkipásztor felismerése.

  • A református köszönés megismerése.

  • Imádságnál kulcsolják össze a kezüket.

  • A már ismert kötött szövegű imádságot maguktól mondják.

  1. Tematikai egység

Jézus tette

Időkeret:

18 óra + szabad órakeret 2 óra

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről, Jézus Krisztusról.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Jézus szeretetére, elfogadására és bátorítására rámutatás.

  • Hiteles, biblikus, élet közeli és bátorító istenkép kialakítása.

  • Hívogatás a Jézussal való élő kapcsolatra.

  • Bibliai alapvető történetek üzeneteinek megismertetése.

  • Rámutatás arra, hogy Jézusnak hatalma van.

Témák

Fejlesztési követelmények

Jézus megáldott a gyermekeket (Mk 10,13-16)

  • Annak a megéreztetése, hogy Jézus mindenkit szeret.

  • Arra való rámutatás, hogy Jézus minden emberi szükséget meglát és segíteni akar ezeken.

  • Bátorítás arra, hogy a gyermekek elmondják Jézusnak a szükségeiket, illetve az érzéseiket: félelmeiket és örömeiket.

  • A történeteken keresztül bátorítás a szenvedő embertársak meglátására és segítségnyújtásra.

Jézus parancsolt a halaknak (Luk 5,1-11)

Jézus tanítványokat gyűjtött (Mt 4,18-22)

Jézus imádkozni tanított (Lk 11,1-4)

Jézus parancsolt a betegségnek (Mt 8,5-13)

Jézus lecsendesítette a tengert (Lk 8,22-25)

Jézus vendégségbe ment - Zákeus (Lk 19,1-10)

Jézus enni adott 5000 embernek (Jn 6, 1-3)

Meggyógyította a vak Bartimeust (Mk10,46-52)

Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható

Kulcsfogalmak/ fogalmak

áldás, halfogás, elhívás, tanítvány, imádság, tenger, betegség, Zákeus, 5000, Bartimeus, vak

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A csodálatos halfogás és a tanítványok elhívásának történetének felismerése illusztrációk rész

  1. Tematikai egység

Ünnepeljünk együtt!

Időkeret:

8 óra

Előzetes tudás

ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés, korábban tanult bibliai történetek az ünnepekhez kapcsolódóan

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • A közös ünneplésre hívogatás.

  • Az ünnepek fő üzenetének korosztályi szintű megismertetése.

  • Az ünnepi élmény átadása.

Témák

Fejlesztési követelmények

Karácsony: Jézus születése, a pásztorok és a bölcsek látogatása (Lk 2)

  • Arra való rámutatás, hogy a karácsony nemcsak az ajándékozásról, hanem Isten szeretetéről szól.

  • Annak a felismertetése, hogy a húsvét keresztyén ünnep.

  • Arra való rámutatás, hogy az ünnepekben Istennel együtt örülhetünk, és minden ünnepnek van Istennel különleges jelentése.

Húsvét: Jézus bevonulása Jeruzsálembe (Mt 21)

Jézus halála és feltámadása (Mt 27,28)

Pünkösd: ApCsel 2

Kulcsfogalmak/ fogalmak

karácsony, Jézus, bevonulás Jeruzsálembe, húsvét, feltámadás, pünkösd

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A gyermekek tanuljanak meg 1-2 az ünnepekhez kapcsolódó verset.

„C” év

Tervezhető éves órakeret: 36. Egy foglalkozás javasolt átlagos időtartama: 30-35 perc.

Református óvodai program által betervezett óraszám: 12

Helyi sajátosságok óraszáma: 24

A minimum követelményeknek minden témánál része az az elvárás, hogy lehetőség szerint a gyermek kapcsolódjon be a foglalkozás menetébe. Az óvodás kor alapvető sajátosságai miatt azonban ezt a bevonódást és bekapcsolódást nem szabad erőltetni.

A tanév minimum követelményei témakörtől függetlenül a következők:

  • Az imádság ideje alatt ne foglalkozzanak mással.

  • A hittanoktatót/lelkipásztort utánozva tudják az énekeket mozgással kísérni, néhány jól ismert éneket önállóan is elénekelnek és önállóan kísérik mozgással.

  • A tanult bibliai történetek esetében a kiemelt történetekről szemléltető eszközök, illusztrációk segítségével fel tudjanak ismerni szereplőket, illetve fontos mozzanatokat, cselekvéseket.

  • Alapvető bibliai történeteket saját szavaikkal tudjanak elmondani.

  • Az előző év/évek során tanult imádságokat önállóan tudják alkalmazni.

  • Ha a gyermekek fejlettsége megengedi, akkor esetenként a hittanoktató/lelkipásztor tegye lehetővé és segítse a gyermekeket, hogy a saját szavaikkal imádkozzanak.

  • Kérjék és várják a bibliai történeteket.

  • Legyenek kedvenc bibliai szereplőik, hőseik, akik példaképükké válhatnak.

  • A történetek hit- és erkölcsi vonatkozású tartalmát keressék és fogalmazzák meg.

Az év minimum követelménye egy gyermek- és egy Református Énekeskönyvi ének ismerete (akár segítséggel elénekelve), valamint legalább két rövid, kötött imádság ismerete, melyeket az adott év során tanultak közül az gyülekezet lelkipásztora és hitoktatói választanak ki.

  1. Tematikai egység

Ismerkedés egymással és Istennel

Időkeret:

9 óra szabad órakeretből

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok a reformátusságról, Bibliáról.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Az óvodás csoport egymásra hangolódása.

  • A csoport pozitív alaphangulatának megteremtése.

  • Biblikus, bátorító és élet közeli Istenkép fejlesztése.

Témák

Fejlesztési követelmények

Ki vagy te?

  • A korábban tanultak alapján annak az összegzése, hogy mit tudnak a gyermekek Istenről.

  • Bátorítás és hívogatás az Istennel való kapcsolatra.

  • Játékos önismeret fejlesztés.

  • A keresztelés szokásának és jelentésének megismertetése, a keresztség iránti vágyakozás felkeltése.

Kicsoda Isten? Hogyan ismerted meg Őt?

Isten szeret téged (játékos foglalkozás)

Reformátusok vagyunk

Ismerkedés a keresztelővel

Kulcsfogalmak/ fogalmak

nevek, családi háttér, református, református köszöntés, lelkipásztor, Biblia, gyermekbiblia, keresztelő

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A hittanoktató/lelkipásztor felismerése.

  • A református köszönés megismerése.

  • Imádságnál kulcsolják össze a kezüket.

  1. Tematikai egység

Jézus mondta és tette

Időkeret:

6 óra + szabad órakeret 12 óra

Előzetes tudás

Családi háttérből, korábbi (pl. bölcsődéből) hozott tapasztalatok bibliai történetekről, Jézus Krisztusról.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • Jézus szeretetére, elfogadására és bátorítására rámutatás.

  • Hiteles, biblikus, élet közeli és bátorító istenkép kialakítása.

  • Hívogatás a Jézussal való élő kapcsolatra.

  • Bibliai alapvető történetek üzeneteinek megismertetése.

  • Rámutatás arra, hogy Jézus tanításai mit jelentenek a napjainkban, egy-egy élethelyzetben.

Témák

Fejlesztési követelmények

Jézus tanított az imádságról (Mt 6,5-13)

  • Annak a megéreztetése, hogy Jézus mindenkit szeret.

  • Arra való rámutatás, hogy Jézus minden emberi szükséget meglát és segíteni akar ezeken.

  • Bátorítás arra, hogy a gyermekek elmondják Jézusnak a szükségeiket, illetve az érzéseiket: félelmeiket és örömeiket.

  • A történeteken keresztül bátorítás a szenvedő embertársak meglátására és segítségnyújtásra.

  • A tanult történeteken keresztül bátorítás arra, hogy saját szavaival tudja azok üzenetét megfogalmazni és példákat hozzon rá a saját életéből.

Jézus tanított Isten gondviseléséről (Mt 6,24-31)

Jézus tanított a félelmekről (Mt 6,32-34)

Jézus tanított az ítélkezésről (Mt 7,1-6)

Jézus a kánai menyegzőn (Jn2,1-12)

Jézus meggyógyítja a bénát (Mt 9,1; Lk 5,17-26)

Jézus tanít a legnagyobb parancsról (Mk 12)

Jézus megkeresztelkedése (Lk3,21-22)

Szabad órakeret: 2 óra bármelyik a témakörhöz tartozó bibliai történethez használható

Kulcsfogalmak/ fogalmak

érzések, félelem, ítélkezés, menyegző, gyógyítás, szeretet parancsa, keresztség, keresztelkedés, gondviselés, imádság

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A Jézus által tanítottak alapján tudjon saját szavaival néhány példát mondani arra, hogy mit jelent ovisként hinni Istenben.

  1. Tematikai egység

Ünnepeljünk együtt!

Időkeret:

6 óra + 3 szabad órakeret

Előzetes tudás

ünnepi élmények, óvodai és családi ünneplés

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai

  • A közös ünneplésre hívogatás.

  • Az ünnepek fő üzenetének korosztályi szintű megismertetése.

  • Az ünnepi élmény átadása.

  • Örömteli ünneplésre bátorítás.

Témák

Fejlesztési követelmények

Advent és karácsony: Jézus Krisztus születése

  • Arra való rámutatás, hogy a karácsony nemcsak az ajándékozásról, hanem Isten szeretetéről szól.

  • Arra való rámutatás, hogy az ünnepekben Istennel együtt örülhetünk.

Húsvét: Jézus halála és feltámadása (Mt 27,28)

Pünkösd: ApCsel 2

Kreatív foglalkozások az ünnepekhez kapcsolódva

Kulcsfogalmak/ fogalmak

karácsony, Jézus, húsvét, feltámadás, pünkösd

A fejlesztés várt eredményei (min. követelmény):

  • A gyermekek tanuljanak meg 1-2 az ünnepekhez kapcsolódó verset.

5. Az értékelés formái, szempontjai

Óvodában hivatalos számonkérés és értékelés nincs. Természetesen a fejlesztés érdekében javasolt a gyermekek szóbeli értékelése, mely a szeretetteljes bátorítás, biztatás jegyében történik. Az óvodai értékelést javasolt játékos elemekkel és jutalmazással kombinálni.

Mindezek alapján az értékelés alapelvei:

  • A gyermek iránti tiszteletet az értékelés során is meg kell adni. Ennek a tiszteletnek a megnyilvánulása, hogy a katechéta figyelembe veszi a tanulók adott életkorhoz kapcsolódó vélhető és tipikus valamint egyéni sajátosságait, speciális igényeit (pl. siket, látássérült, hallássérült, stb.).

  • Az értékelés során a hittanoktatónak/lelkipásztornak törekednie kell a pozitív hangvételű, nevelő jellegű, lehetőség szerint bátorító, bíztató és fejlődést segítő megfogalmazásra és értékelésre, melynek célja, hogy a gyermek fejlődhessen és személyisége kibontakozhasson.

11

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek