06 Gyermekkatekezis temasorozat.pdf

06 Gyermekkatekezis temasorozat.pdf — PDF document, 149Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image
Gyermekkatekézis
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 177
background image
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 178
background image
A gyöngyhalászok titka
Gyermek-bibliaköri sorozat
A gyermek-bibliaköri foglalkozásokat a gyöngyhalászat mozzanataira épí -
tettük fel. A 39 foglalkozás során három „gyöngyhalász” életét követjük
pár huzamosan. Az Ószövetségből József, az Újszövetségből Péter és az egy -
ház történetből  Luther életét, formálódását állítjuk egymás mellé. Hőseink
kü lönböző korban és körülmények között éltek, mi mégis azt keressük, ami
közös bennük és bennünk, mai gyöngyhalászokban is. Közös a kincs: Isten
or szága, amelyet igéjében tár elénk. Közös az is, hogy ezt a kincset csak
oda szánt élettel és elmélyedéssel lehet felszínre hozni. Erre az ember önma -
gá tól képtelen, de Krisztus által lehetséges. Ezt József – mint Krisztus ószö -
vet ségi előképe – indirekt módon éli át („mert az Úr Józseffel volt”), míg Pé -
ter és Luther számára a Krisztussal való kapcsolat már személyes és konk-
rét. Mindhárman csak azért tudták felszínre hozni a kincset, mert velük
volt Isten (Immánuel).
Az egyes foglalkozások óravázlatát nem dolgoztuk ki részletesen. Egy -
részt azért, mert a főhősök története a gyerekek számára általában ismert,
és nagyon sok jó anyag áll a hitoktatók rendelkezésére. Másrészt egy egészen
új szempont alapján építettük fel a tanmenetet. Célunk nem az egzakt isme-
retátadás, amit a hitoktatás klasszikus formájában megkaphatnak a gyerme -
kek. Azt szeretnénk, ha a gyermekek a főhősökkel azonosulva maguk is átél-
hetnék a kincskeresés izgalmát és örömét. Szeretnénk, ha éreznék, hogy
nem egy számukra érdektelen tananyagot kell megtanulniuk, hanem velük
is megtörténhet az, ami hőseinkkel. Ezt az alapgondolatot megtartva a fog -
lal kozások vezetője szabadon, kreatív módon, a saját közösségére igazítva
va lósíthatja meg azt, ami ebben a sorozatban található.
A gyermek-bibliaköri órák témasorozata
179
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 179
background image
A foglalkozások javasolt menete
A foglalkozásokon az óravázlat egyes elemeire több vagy kevesebb hangsúly
es het. Bizonyos részeket el is hagyhatunk, vagy saját anyaggal egészíthetünk ki.
• Bevezetés (ének, imádság)
• Ismétlés / Motiváció
• Cél – Fedezzük fel együtt!
Az adott téma feldolgozása (bibliai történetek, olvasmányok, beszélgetés)
• Lezárás; „gyöngybetű”
• Titkok kagylója – otthoni feladat
A foglalkozások ütemezése
Szeptember – reformáció
E
LSZÁNÁS
GYERMEKKATEKÉZIS
180
Ütemezés
Téma és tartalom
Szeptember 4.
1. Seregszemle – bevezető alkalom
Gyereknap, gyülekezeti nap.
Szeptember 11.
2. Izgalmas felfedezésre vállalkozunk!
Fölkészülés a kalandos vállalkozásra.
Szeptember 18.
3. József, a pusztaság gyermeke
Az ősatyák korának és József világának bemutatása.
Szeptember 25.
4. Péter, a kapernaumi halász
Péter világának bemutatása. A genezáreti halászok élete.
Október 2.
5. Luther Márton, a középkor gyermeke
A középkor világának bemutatása. Milyen körülmények között látta meg a
napvilágot Luther Márton?
Október 9.
6. József, a kiválasztott
Jákób a családfői szerepre választja ki Józsefet, aki még alkalmatlan erre.
(1Móz 37,1–2)
Október 16.
7. Miért pont Péter?
Péter, a halász megélhetési gondokkal küzd, amikor Jézus megjelenik a szí -
nen. (Lk 5,1–3)
Október 23.
8. Mire nősz fel, Márton?
Gyermekáldás Lutheréknél. Milyen világba érkezett a gyermek?
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 180
background image
Reformáció – karácsony
L
EVEGŐVÉTEL
A gyermek-bibliaköri órák témasorozata
181
Ütemezés
Téma és tartalom
Október 30.
9. Légzőgyakorlat
Testi-lelki légzőgyakorlat.
November 6.
10. József álomszép köntöse
Az atyai álmok kifejezése: József szép köntöst kap. (1Móz 37,3–4)
November 13.
11. Lélegzetelállító álmok
Az igazán nagy vállalkozás az álmoknál kezdődik. Van-e összefüggés József
lélegzetelállító álmai és kiválasztottságtudata között? (1Móz 37,5–11)
November 20.
12. Péter álmatlan éjszakája
Péter sikertelen halászata. Hogyan tudta Jézus egy álmatlan, sikertelen
éjszaka után Pétert rábírni a halászatra? (Lk 5,4–5a)
November 27.
13. Ez már Péter számára is sok(k)!
Péter álmában sem hitte volna, hogy megtörténhet a lehetetlen. Péter csodá-
latos halfogása. (Lk 5,5b–11)
December 5.
14. Márton kap hideget-meleget
Milyen hatások között formálódik Márton gyermeki egyénisége? Hogyan hat
rá a rideg iskolai nevelés, és mit hoz ki belőle a szeretet? Luther gyermekkora.
December 12.
15. Luther körül elfogy a levegő
Légszomj. Miért érzi úgy a tanulásban sikeres Luther, hogy elfogy körülöt-
te a levegő?
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 181
background image
Újév – virágvasárnap
L
EMERÜLÉS
GYERMEKKATEKÉZIS
182
Ütemezés
Téma és tartalom
Január 8.
16. Merülési gyakorlat
A mélység, az elmélyülés fogalmának megértése.
Január 15.
17. Kútba esett tervek
Süllyedés a családi rangsorban. József sorsa hirtelen válságosra fordul. Kútba
dob ták a testvérei. Vajon mi a célja ezzel Istennek? (1Móz 37,12–24)
Január 22.
18. József, a rabszolga
Lehet a kútnál is mélyebbre jutni? József rabszolgává lett. Mi történik az
emberrel ebben az embertelen mélységben? (1Móz 37,25–36; 39,1–6)
Január 29.
19. Van-e kiút József számára?
József mindent megtesz azért, hogy kiemelkedjen az embertelen helyzetből.
Sikerül kivívnia az elismerést és a tiszteletet, mégis elítélt lesz, becsületét is
sárba tapossák. Van-e kiút ebből a gyalázatos helyzetből? (1Móz 39,7–23)
Február 5.
20. Péter a dobogó felső fokán
Péter a kiválasztott, első a tanítványi rangsorban. Lehet, hogy valaki ilyen
hamar beletanul a tanítványságba? (Mt 16,15–19)
Február 12.
21. Péter leszálló ágban
Péter hisz Jézusban, de egy váratlan helyzetben ez a hit összeomlik.  Lehet-
e, és hogyan lehet a hitet megtanulni? (Mt 14,22–32)
Február 19.
22. Péter – elsőből utolsó
Péter egy mondata miatt elsőből utolsó lett, pedig bizonyos, hogy jót akart.
Úgy tűnik, mégsem érti Jézust. (Mt 16,21–25)
Február 26.
23. Észnél vagy, Márton?!
Karrier helyett kolostor! Miért ez a hirtelen irányváltás?
Március 5.
24. Luther a lelkiismeret szorításában
Luther mind mélyebbre süllyedt, az önmegváltás kényszere alatt, kétségek
között hányódott. Mi teszi nyugtalanná a lelkiismeretet?
Március 12.
25. Luther külső kétségek között
Staupitz a Biblia felé irányítja a vergődőt. Miért nem adott igazi megnyug-
vást a középkori vallásosság a lelkiismereti problémákra?
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 182
background image
Nagyhét – pünkösd
F
ELFEDEZÉS
A gyermek-bibliaköri órák témasorozata
183
Március 19.
26. Elmélyülés
Ismétlő, összefoglaló óra – a tanultak elmélyítése.
Március 26.
27. Búvárverseny
Az eddigi ismeretek játékos visszakérdezése.
Ütemezés
Téma és tartalom
Április 9.
28. A felfedezés öröme
A felfedezés örömét szeretnénk fölébreszteni.
Április 16.
29. József, az álmok nem hazudnak!
Isten vezetése nyilvánvalóvá lesz József életében, aki most már alkalmas
eszköz az ő kezében. Az álmok értelmét kutatjuk. (1Móz 40,1–23)
Április 23.
30. József a csúcson
„Akit az Úr szeret, annak álmában is ad eleget.” (Zsolt 127,2) József a fáraó ud -
va rába kerül. József által Isten mentő szeretete jut kifejezésre. (1Móz 41,1–46)
Április 30.
31. Egy bukott tanítvány küldetése
Fogadkozás és tagadás – Péter szembesül a maga bűneivel és Krisztus kegyel-
mével. Paradox módon éppen ezen a ponton kezdődik apostoli küldetése. Hol
ér véget a tanítványság, és hol kezdődik az apostolság? (Lk 22,31–34.54–62)
Május 7.
32. Péter rátalál a kincsre
Az üres sírnál Péter rátalál a kincsre, de még nem érti. Azt már sejti, hogy az élet
titka tárult fel előtte, de még nem tudja, hogy mi következik ebből. (Jn 20,1–10)
Május 14.
33. „Az igaz ember hite által él”
Hitből él! – Luther ebben a mondatban fedezi fel az evangélium közepét. Mi
is az igazi lényeget szeretnénk megragadni.
Május 21.
34. Luther megfizethetetlen kincse
A kincs megfizethetetlen! – Luther erre a következtetésre jutott, és ezt akarta
elmondani az embereknek a 95 tétel segítségével. Hogyan fest ez a mai világban?
Május 28.
35. Heuréka!
Beszélgetés a megtalált életről, a megtalálás gyakorlati valóságáról.
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 183
background image
Pünkösd – tanévzárás
M
EGSZERZÉS
GYERMEKKATEKÉZIS
184
Ütemezés
Téma és tartalom
Június 4.
36. A megszerzés bizonyossága
Hőseink a kincset elérték és megragadták. A kérdés számunkra is ez: nem
tévesztjük-e el a célt, megragadjuk-e az igazi kincset? Ha valóban az igazit
ragadtam meg, akkor örökre hozzákapcsolódik az életem.
Június 11.
37. József begyűjti az áldást
József elérte a lehető legnagyobbat. Nemcsak egy család, de egy egész ország bölcs
vezetője lehet. Feladata most az áldás begyűjtése. Mi az áldás? (1Móz 41,47–57)
Június 18.
38. Péter konfirmációja
Jézus megerősíti Pétert a szolgálatra. A fő kérdés: szeretsz-e engem? Hogyan
függ össze a világ boldogulása és a keresztények Krisztushoz való viszonya?
(Jn 21,1–19)
Június 25.
39. Megfizethetetlen! – Luther közkinccsé teszi a Kincset
A 95 tételben Luther csak szólt a lényegről, Wartburg várában már magát
a kincset készül elérhetővé tenni mindenki számára. Miért olyan nagy jelen-
tőségű az „érthető Biblia”?
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 184
background image
Nyár
F
ELEMELKEDÉS
A tábor tematikáját három párhuzamos sorozat adja:
• Ószövetség: 1Móz 42,1–47,4
• Újszövetség: ApCsel és 1Pt
• Egyháztörténet: vonatkozó részek
A sorozat lezárható az ötödik fázissal, de mindenképpen ajánlott a hatodik
fázis megvalósítása. Ez egy hétnapos nyári tábor anyagát szolgáltatná, de
belesűríthető egy háromnapos hétvége kereteibe is.
A gyöngyhalászok dala
Keresd a gyöngyöt, keresd az igazit! Keresd a mélység értékes kincseit!
Időd s erőd ne sajnáld sohasem. Keresd, mi vár rád a mennyben, odafenn!
Ajánlott közös imádság az alkalmak kezdésére
Jézus, kérünk, áldj meg minket, Erősítsd gyenge hitünket,
Segíts jó úton haladni, Kincseidre rátalálni. Ámen.
További ötletek a megvalósításhoz
Gyöngysor a jelenlét dokumentálására
A foglalkozáson jelen lévő gyermekek minden alkalommal kapnak egy
„gyöngybetűt”, melyen az alábbi idézet egy-egy betűje található. A kb. 1 cm
átmérőjű színes gyöngyökre alkoholos tűfilccel írjuk fel a betűket. A szókö-
zöket üresen hagyott gyöngy jelöli. A gyöngyöket fonalra fűzzük és egy kö -
A gyermek-bibliaköri órák témasorozata
185
Ütemezés
Téma és tartalom
Július –
augusztus
A nyári tábor témája:
Bibliai és reformációi örökségünk
Ószövetségi örökségünk
Mit adott át József az
istenhívők családjának?
Újszövetségi örökségünk
Mit adott át Péter a Krisz -
tus-hívők családjának?
Reformációi örökségünk
Mit adott át Luther az
evan gélikusok  családjának?
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 185
background image
zös táblára akasztjuk, minden gyermek neve alá a sajátját. A sorozat végén
mindenki megkapja a maga nyakláncát.
A gyöngybetűkből összeálló bibliai mondat: „Aki győz, azt fehér ruhába
öltöztetik.” (Jel 3,5)
Titkok kagylója
Egy dobozból (amelyet kagyló formára alakíthatunk) minden foglalkozás
vé gén tikos feladatot tartalmazó gyöngyöket vehetnek ki az arra vállalkozó
gye rekek. A gyöngyök belsejében (kindertojás tokja vagy félbevágott és cel -
luxszal összeragasztott pingponglabda) cédulára írva az aktuális témával
kap csolatos feladatot talál a vállalkozó szellemű gyermek. Önálló kutatást
kell végeznie (például nézz utána a lexikonban: hogyan éltek az ókori
rabszolgák? Gyűjtsd össze a Genezáreti-tó adatait: szélesség, hosszúság,
mélység. Ke resd meg az énekeskönyvben Luther énekeit!) A feladatot min -
denki tit kosan teljesíti a következő foglalkozásra.
Ajánlott irodalom és segédanyagok József és Péter történetéhez
John Bright: Izrael története (Református Sajtóosztály, 1977).
Haag bibliai lexikon. Bibliai atlasz (Magyar Bibliatársulat, 2001).
Die Welt der Bibel (Brockhaus Wuppertal, 1980).
Gyermekmunkaprogram 1999 (MEE Ifjúsági és Gyermekbizottsága).
Lois Rock: Jézus világa (Harmat Kiadó).
József története – rajzfigurás térkép (Möckmühl Verlag).
Ajánlott irodalom és segédanyagok Luther Márton történetéhez
Albert Greiner: Luther Márton, az igazság megszállottja (Móra, 1992).
Richard Friedenthal: Luther élete és kora (Gondolat Kiadó, 1977).
Virágh Jenő: Luther Márton önmagáról (Luther Kiadó).
A reformáció története – rajzfigurás térkép (Möckmühl Verlag).
Luther élete és kora. Jubileumi diasorozat (1983) ppt prezentáció formában.
A fenti anyagokról információ kérhető:
Győri Gábor, 1183 Budapest, Kossuth tér 3.
E-mail: gabor.gyori@lutheran.hu
186
06 Gyermekkatekezis temasorozat:06 Ifiorak temasorozat.qxd  2009.07.26.  17:12  Page 186
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek