07 Gyermekkatekezis.pdf

07 Gyermekkatekezis.pdf — PDF document, 269Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image
I. Elszánás
Tanévnyitó – reformáció
1. Seregszemle
Fókusz
A foglalkozás jellege: gyereknap, gyülekezeti nap
Előkészítés
Augusztusban elkezdjük szervezni a gyülekezeti napot, illetve a tanévnyi-
tó istentiszteletet. Névre szóló meghívóval seregszemlére hívjuk a hitokta -
tásban, gyer mek bib li a körben érintetteket (5–18 évesek). Elsődleges célunk,
hogy felmérjük a helyzetet: hány gyermekkel, hány csoportban folyhat
majd a hitoktatás, gyermek- és ifjúsági munka. A seregszemlére a családo-
kat várjuk: gyermekeket, fiatalokat, szülőket, nagyszülőket és természete-
sen a hitoktatókat és pedagógusokat. A szimpla beiratkozás és adatfelvétel
helyett egy jó hangulatú gyülekezeti napot szeretnénk együtt átélni. Ezt a
szándékunkat egyértelművé tesszük a meghívóban. Az iskolakezdő kis
elsősöket köszöntsük külön is egy kis igés képeslappal, apró ajándékkal.
A gyülekezeti nap ajánlott programja
1. Az érkező gyerekek regisztrálása, csoportba sorolása – ebben segíthet-
nek a fiatalok
2. Nyitóáhítat
Textus: 4Móz 13,1–3.17–21
Ének: „Itt a perc, hogy induljunk…” (ÚÉ 9)
3. Felkészülés a tanévnyitó istentiszteletre (a gyerekek, fiatalok, pedagógu-
sok részvétele a „Veni sancte” liturgiájában – énekek, liturgikus szöve-
gek, imádságok)
4. Játékos vetélkedő, sorversenyek stb. – korcsoportok szerint, lehetőleg a
szabadban
5. Közös ebéd – piknik vagy bográcsos…
6. Kötetlen együttlét, játék stb.
7. Úti áldás
Elszánás
187
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 187
background image
2. Izgalmas felfedezésre vállalkozunk!
Fókusz
A foglalkozás jellege: általános bevezetés, a téma bemutatása, fölkészülés a
kalandos vállalkozásra.
Motiváció
Közepes méretű (5-10 mm átmérőjű), különböző színű fagolyókból minden
gyermek kiválaszt 20-30 darabot, és ezeket tetszés szerinti elrendezésben föl -
fű zi egy damilra. Az így készített karkötő a gyöngyhalászok jelvénye.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Mit tudsz az igazgyöngyről? Hogyan keletkezik? Hogyan lehet megszerez-
ni? Mire használják? Mennyit ér?
Képeket mutatunk: gyöngykagyló, gyöngyhalász, kagylófarm, gyöngy-
sor stb. (Képek és szakmai információk a Google keresővel elérhetők a
„gyöngyhalászat” címszó alatt.)
Miért vállalják a veszélyes gyöngyhalászatot? Nem izgalmas „vadvízi”
sport, hanem kemény harc a megélhetésért.
Mi kell a gyöngyhalászathoz? Elszánás, bátor elhatározás, fölkészülés a
veszélyek elhárítására. Gyöngyhalász csak jó úszó lehet, és szükség van jó
tüdőre is. Ismerni kell a tenger viselkedését, az időjárást, a víz mozgását.
Ismerni kell a tenger élővilágát. Lélekjelenlétre van szükség, hogy elkerül-
jék, illetve megoldják a veszélyes helyzeteket: cápák, óriáskagylók, murénák
stb. Ismerni kell a gyöngykagylótelepek helyét, és kell egy jó kosár, amely-
be a kagylókat begyűjtik. A gyakorlott gyöngyhalász meg tudja különböz-
tetni az értékes gyöngyöket az értéktelenektől.
Bibliai történet
• Mt 13,44–46
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
Mit mond Jézus az igazi kincsről és a gyöngykereskedőről? Olvassuk el a
kijelölt szakaszt, és válaszoljunk a kérdésekre:
1. Mi az a nagy érték, amelyre Jézus fel akarja hívni a figyelmünket?
2. Hogyan lehet megszerezni ezt a kincset?
3. Mennyit érdemes áldozni ezét a kincsért?
GYERMEKKATEKÉZIS
188
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 188
background image
Aranymondás
„Hasonló a mennyek országa a kereskedőhöz, aki szép gyöngyöket keres.
Amikor egy nagy értékű gyöngyre talál, elmegy, eladja mindenét, amije van,
és megvásárolja azt.” (Mt 13,45–46)
Gyöngybetű: A
Ének
Gyöngyhalászok dala
3. József, a pusztaság gyermeke
Fókusz
Az ősatyák korának bemutatása (Kr. e. 1700).
Milyen világba született József?
Motiváció
Időutazás. Tegyük próbára az emlékezetünket: mi az első tudatos élményed
a kisgyermekkorból? Hány éves korodig tudsz visszaemlékezni? Emlékszel-
e óvodai, bölcsődei élményekre? Emlékszel-e dédszüleidre? Csak néhány
évről, évtizedről van szó, és homályosak az emlékeink! Most több ezer évet
haladunk vissza az időben.
Bemutatjuk a hőseinket, akik egymástól térben és időben távol éltek, de
mindhárman „gyöngyhalászok” voltak, mert az igazi kincset keresték és
találták meg. A táblára felrajzoljuk az időegyenest, középen bejelöljük
Krisztus születését. Ettől jobbra és balra 2000 éves időszakot adunk meg
500 éves egységekre osztva, az alábbi módon:
Elszánás
189
Ábrahám
József
Mózes
Dávid király Babiloni fogság Jézus Krisztus
Kr. e. 2000
Kr. e. 1750
Kr. e. 1500
Kr. e. 1000
Kr. e. 500
0
Palesztina
Palesztina
Egyiptom
Egyiptom 
Sínai-fsz.
Palesztina
Júdea
Jeruzsálem
Babilon
Izrael
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 189
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Miután tájékozódtunk az időegyenesen és a térképen, színes elbeszélő
stílusban lefestjük, hogyan éltek Kr. e. 1700 táján a palesztinai pásztorok.
Megpróbáljuk elképzelni, hogyan élt egy 10-15 éves gyerek ebben a korban,
milyen volt egy pásztorfiú élete. Néhány kép segítségével bemutatjuk az
események hátteréül szolgáló egyiptomi Középbirodalom világát és a pusz-
tai nomádokkal való kapcsolatát.
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Hogyan éltek az egykori palesztinai nomád nagycsaládok?
2. Milyen volt az élet az ókori Egyiptomban?
Gyöngybetű: K
4. Péter, a kapernaumi halász
Fókusz
Péter világának bemutatása.
A genezáreti halászok élete (Kr. u. 30).
Motiváció
„Hálóbogozás” – a gyerekek becsukott szemmel összekapaszkodnak,
mindenki  megfogja  valamelyik  társának  a  kezét.  Amikor  minden  kéz
megtalálta a párját, a szemünket kinyitva látjuk, hogy egy összekuszált
hálóhoz hasonlítunk. Óvatosan megpróbáljuk kibogozni a csomókat. A
kezeket nem szabad elengedni, csak átbújni és átlépni szabad a „csomókon”.
Továbblépünk az időegyenesen Péter korába:
GYERMEKKATEKÉZIS
190
Jézus Krisztus
Péter apostol
Mohamed
István király
Luther Márton
Mi
0
Kr. u. 50
Kr. u. 500
Kr. u. 1000
Kr. u. 1500
Kr. u. 2000
Izrael
Izrael 
Római Bir.
Arábia
Magyarország Németország
A helyi 
gyülekezet
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 190
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Péter, a kapernaumi halász álmában sem gondolta, hogy egyszer apostol
lesz. Élte a halászok küzdelmes, bizonytalan életét. A Genezáreti-tó sok
embernek adott megélhetést, de ezért meg kellett küzdeni. A mély vizű tavat
gyakran lepték meg hirtelen viharok, ilyenkor a gyakorlott halászok is élet-
veszélybe kerültek. A halfogás korabeli eszközeiről bőséges képanyagot talá-
lunk a szakirodalomban. Néhány kép segítségével bemutathatjuk Kaper na -
um város nyüzsgő életét, szólnunk kell a Római Birodalom nyomasztó
gazdasági és katonai jelenlétéről. A történeti hitelesség megtartása mellett
szabad erőteljes színekkel ecsetelni a szegény halászok és a gazdag vámsze-
dők közötti feszültséget. (Franco Zefirelli Názáreti Jézus című filmjének
idevágó részletei is segítenek megértetni Péter zaklatott helyzetét.)
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Milyen körülmények nehezítették a genezáreti halászok életét?
2. Ismersz-e valamilyen legendás történetet a régi balatoni halászokról?
Gyöngybetű: I
5. Luther Márton, a középkor gyermeke
Fókusz
A középkor világának bemutatása.
Milyen körülmények között látta meg a napvilágot Luther Márton?
Motiváció
Különböző korok festőinek képét mutatjuk be, köztük 15–16. századi képe-
ket is. Megkérjük a gyerekeket, hogy rendezzék el a festményeket egy
Luther-portré mellett aszerint, hogy előtte, utána vagy vele egy időben
keletkeztek. Ugyanígy rövid zenei részleteket hallgatunk meg a gregorián-
tól a modern zenéig. Melyik áll Luther korához legközelebb? (Például
Benkő Dániel Bakfark című lemezéről egy darab.)
Harmadik hősünk a 15. századi Németország szülötte.
Elszánás
191
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 191
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
A középkori világról sok kalandos filmet lehet látni a tévében, moziban, de
a valóság kicsit más. Ez a korszak egyszerre hozott bámulatos felfedezése-
ket: könyvnyomtatás, ismeretlen földrészek fölfedezése, építészet, festészet,
szobrászat, csillagászat, orvostudomány – és nagyon szomorú eseményeket:
véres háborúk, inkvizíció, járványok, szegénység, tudatlanság, erkölcsi ingo-
vány. Az egyszerű családban született gyermekek élete korántsem volt köny -
nyű. Nagy volt a gyermekhalandóság, akik mégis felcseperedtek, szi gorú,
nemritkán kegyetlen nevelésben részesültek. Csak kevés gyermek tanulha-
tott, korán munkára fogták őket. Sok gyermeket már kicsi korban kolostor-
ba küldtek a szülei, ahol nagy testi-lelki szenvedéseken mentek keresztül. A
leg szomorúbb, hogy ebben a korban az egyház nem segítette, hanem inkább
megnyomorította az emberek életét. Ha valaki mégis fel küzdötte magát az
alacsony sorból, az csodaszámba ment.
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Mik voltak a középkor fényei és árnyai?
2. Milyen jövő várt egy gyermekre ebben a korban?
Gyöngybetű: üres
6. József, a kiválasztott
Fókusz
Kutatjuk Jákób furcsa döntésének okát.
GYERMEKKATEKÉZIS
192
Jézus Krisztus
Péter apostol
Mohamed
István király
Luther Márton
Mi
0
Kr. u. 50
Kr. u. 500
Kr. u. 1000
Kr. u. 1500
Kr. u. 2000
Izrael
Izrael 
Római Bir.
Arábia
Magyarország Németország
A helyi 
gyülekezet
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 192
background image
Motiváció
Expedíciót szervezünk a Déli-sarkra. Közösen megbeszéljük, hogy kire mi -
lyen feladatot osztanánk. Feladatkörök: az expedíció vezetője, élelmezési
felelőse, rádiósa, fotósa, kutatói (fizikus, biológus, meteorológus stb.), gaz -
dasági felelőse, lelkigondozója (mert az expedíció nagy lelki terhelést jelent,
és vannak vallásosak a csapatban).
Bibliai történet
• 1Móz 37,1–3a
Cél – Fedezzük fel együtt!
Jákób a családfői szerepre Józsefet választja ki, aki teljesen alkalmatlan erre.
Majdnem a legkisebb, árulkodik testvéreire, tipikus megosztó egyéniség.
Miért őt választja mégis Jákób? Az előzményekből kiderül, hogy József az
iga zán szeretett feleségtől, Ráheltől született, ráadásul Jákób idős korában.
Já kób őt tekinti az elsőszülöttnek. Az apai szándék többszörösen is bukás-
ra van ítélve, mert József elfogadottsága a testvérek között a nullával egyen-
lő. Mi vezeti Jákóbot? Ennyire elfogult, vagy már képtelen a józan gondol-
kodásra? Sejthetjük, hogy valami titokzatos isteni terv húzódik meg a hát -
térben.
(A gyerekek többsége bizonyára már ismeri József történetét, ezért jel -
zésszerűen utalhatunk a később bekövetkező eseményekre. Igyekezzünk a
tör ténet ismeretét elmélyíteni és a lélektani mélységeket föltárni.)
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Miért volt fontos az ókori pásztornépeknél a családfői tekintély?
2. Mi volt az elsőszülöttségi jog?
Gyöngybetű: G
7. Miért pont Péter?
Fókusz
Miért pont én? – kérdezi Péter, aki nem akaszkodik Jézusra, hanem Jézus
lép be Péter életébe kéretlenül. Miért pont Péter? – kérdezzük mi is.
Elszánás
193
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 193
background image
Motiváció
Felolvassuk Karinthy Magyarázom a bizonyítványomat című írását. A gye -
re kek feladata megfigyelni, hogyan próbálja a sikertelenséget megmagya-
rázni a bukott diák. Mit gondolunk az ilyen diákról? Kinevetjük, vagy
együtt érzünk vele? Voltunk-e mi is hasonló helyzetben?
Bibliai történet
• Lk 5,1–3
Cél – Fedezzük fel együtt!
Az evangéliumi leírás szűkszavú, de sejtjük, hogy Péter, a halász nem na -
gyon sikeres ember, talán megélhetési gondokkal is küzd, amikor Jézus
megjelenik a színen. A sikertelen éjszakai halászat után a hálók mosása, fol -
to zása csak fáradságot jelent, de nem hoz semmit a konyhára. A bajt még
az is tetézi, hogy Jézus éppen Péter csónakját választja szószékül. Ezt akár
meg tiszteltetésnek is vehetné egy népszerű rabbitól, de mégis csak hátrál -
tat ja a munkában. „A szegény embert még az ág is húzza” – gondolhatta
ma gában. Jézus bizonyára tudatosan használta ki a „csónakszószék” akusz -
ti kai lehetőségeit, de nem ok nélkül kérte Pétertől ezt a szívességet – leen-
dő tanítványát látta már benne.
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Vajon miért a halászok közé ment Jézus?
2. Miről szólhatott Jézus prédikációja? (Olvasd el Lk 6,20kk-t!)
Gyöngybetű: Y
8. Mire nősz fel, Márton?
Fókusz
Nyomába eredünk, hogyan jut a középkorban egy szegény parasztember a
te kintélyes polgárok sorába. Milyen következményekkel jár ez a kis Már -
ton ra  nézve?
GYERMEKKATEKÉZIS
194
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 194
background image
Motiváció
Ügyességi játékot játszunk a gyerekekkel. A jól ismert Marokkó vagy Jenga
nevű játék alkalmas arra, hogy bizonyítsuk kézügyességünket.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének az
„Egy sors kohójában” című epizódja, 8–9. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Eisleben, 1483 – gyermekáldás Lutheréknél. A fiatal házaspár első gyer-
meke egy hideg novemberi éjszakán érkezett. Hideg volt ez a kor átvitt érte-
lemben is. Hans Luther és Margarete Ziegler nehéz paraszti sorban éltek,
és a boldogulás reményében költöznek Möhrából Eislebenbe, majd Márton
születése után fél évvel Mansfeldbe. Úgy tűnik, itt sikerül egyről a kettőre
jutniuk. Hans Luther a mansfeldi ón-, réz- és ezüstbányában előbb vájár-
ként dolgozik, majd olvasztóhutát bérel. 1496-ban Márton már tizenhárom
éves, apja pedig a várost vezető négyek tanácsának a tagja. Nem minden-
napi karrier! Mi lett volna Mártonból, ha apja szegény paraszt maradt
volna? Talán fel sem nő. Úgy tűnik, ennek a gyermeknek a jövőjét egy
láthatatlan kéz egyengeti!
Feladatok
1. Gyűjtsetek képeket a középkori földművelésről, bányászatról, kohászatról!
2. Készítsd el egy középkori városka felülnézeti rajzát a megadott városré-
szekből! Piactér, templomok, kolostor, városháza, fogadó, várfal, őrtorony,
folyó két híddal, városkapu, előkelők utcája, mesterek utcája (kovács, varga,
asztalos, ötvös stb. háza), szegények utcája.
Gyöngybetű: Ő
Elszánás
195
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 195
background image
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 196
background image
II. Levegővétel
Reformáció – karácsony
9. Légzőgyakorlat
Fókusz, a foglalkozás jellege
Testi-lelki légzőgyakorlat
A második ütem bevezetéseképpen, egy foglalkozás erejéig visszatérünk az
alapsémához, a gyöngyhalászathoz.
Miután a gyöngyhalász elszánta magát, mélyet lélegzik, teleszívja tüde-
jét levegővel. A vállalkozáshoz erőt kell gyűjtenie, minden molekula oxi -
génre szüksége van. A foglalkozás első részében ezért különféle légzési gya -
korlatokat hajtunk végre. Tény, hogy a legtöbb ember nem tud lélegezni.
Tüdőkapacitásunknak csak kis részét használjuk ki, vérünkben ezért nem
kielégítő az oxigén mennyisége. Sportolók és énekesek speciális légző -
gyakorlatokkal készülnek az előttük álló feladatra – mi is ezt fogjuk tenni.
A foglalkozás második felében a lélek lélegzetvételéről, az imádságról
beszélünk. Az élet nagy próbatételei előtt lelkierőt kell gyűjtenünk. Ez az
imádság által valósul meg. Ezt tették a bibliai emberek is nehéz helyzetükben.
Bevezetés
Ének: Gyöngyhalászok dala
Motiváció
Játékos légzőgyakorlatokat, beéneklést végzünk a gyerekekkel. Szakmai
anyagot kérhetünk énektanár vagy karvezető ismerősünktől. Súlyemelők
tudják, hogy a mély, lassú be- és kilégzés erőt ad. Ezt bizonyíthatjuk úgy,
hogy egy teletömött táskát sokkal könnyebben tudunk fölemelni, ha előtte
10-20 mély légzést végzünk.
Játékos beéneklés és légzőgyakorlatok találhatók az illusztrációs gyűj-
teményben!
Levegővétel
197
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 197
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Az imádság a lélek lélegzetvétele. Ajánlott textusok:
• 1Sám 7,1–5: A filiszteus elnyomás miatt a nép sóhajtozott, Sámuel
imádkozott.
• Zsolt 31,3: Dávid imádságban kér segítséget.
• Mk 14,32kk: Jézus imája a kereszthalálra készülve.
Beszélgetés
Hogyan imádkozhatunk helyesen?
Imádkozó emberek és ránk maradt imádságok szolgálnak példaként –
ezekből mutatunk be néhányat az EÉ énekeiből és imáiból válogatva.
Gyöngybetű: Z
10. József álomszép köntöse
Fókusz
Amikor Jákób egy álomszép köntössel ajándékozza meg Józsefet, céltuda-
tosan valósítja meg a maga elképzelését. Ez valóban csak egy apa elfogult
rajongása gyermekéért, vagy más szempontokat is figyelembe kell
vennünk? Erre a kérdésre szeretnénk választ kapni.
Motiváció
Egy kis divattörténet. Képeket hozunk különböző tájak és korok öltözkö-
dési szokásairól. Figyeljük meg egykori és mai uralkodók öltözködését és
státuszszimbólumait. Mit akartak kifejezni ezekkel?
Bibliai történet
• 1Móz 37,3b–4
Cél – Fedezzük fel együtt!
Az atyai álmok kifejezéseként József szép köntöst kap. Jákób már megál-
modja József jövőjét. Ő lesz a családfő, ezt külső jelekkel is meg kell erősí-
teni. Jákób nem kérdezi meg a család véleményét, a döntést kemény akarat-
tal keresztülviszi. Tehette volna demokratikusabban is? Bizonyosan nem,
mert ezek voltak a patriarchális kor vastörvényei. A pusztai nomádok élete
GYERMEKKATEKÉZIS
198
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 198
background image
kemény harc volt a fennmaradásért, ezért a nagycsaládban nem volt helye
vitának. Jákób tekintélye mögött a család ott látja Isten hatalmát. Különö-
sen is fontos az egy, láthatatlan Isten iránti hűség a szélsőséges pogány
kultuszok, természetvallások világában. Jákób az ígéreteket adó és betelje-
sítő Istenre figyel, és úgy tűnik, szembemegy a józan ésszel.
Felelj, ha tudsz! – Beszélgetés
1. Milyen ígéreteket adott az Úr Ábrahámnak, Jákób nagyapjának?
2. Miben különbözött a bibliai ősatyák hite az ősi pogány vallásoktól?
Gyöngybetű: üres
11. Lélegzetelállító álmok
Fókusz
Van-e összefüggés József lélegzetelállító álmai és kiválasztottságtudata
között?
Motiváció
Leonard de Vries Furcsa találmányok című könyve (Móra, Budapest, 1982)
vagy más forrás (Google internetes kereső) felhasználásával bemutatjuk,
hogy milyen furcsa, gyakran komikus elképzelések láttak egykor napvilá-
got. Persze voltak olyan álmok, amelyeket kinevettek az emberek, mégis
valóra váltak, például vasút, telefon, repülés…
Bibliai történet
• 1Móz 37,5–11
Cél – Fedezzük fel együtt!
Az igazán nagy vállalkozás az álmoknál kezdődik. Szinte törvényszerű,
hogy a későbbi nagy felfedező már gyermekkorában álmodozik arról, amit
felnőttként meg is valósít. A gyermeki álmok gyakran messze vannak a
valóságtól, mégis meghatározó szerepük lehet, ellenállhatatlan belső hajtó-
erőt jelentenek. Józsefben ott az „isteni szikra”! Lehet, hogy kezdetben még
botcsinálta családfőtanonc, akire az apa ráerőlteti az akaratát, de egyre
jobban beleéli magát a neki szánt szerepbe. Ezzel a naiv elhivatástudattal
Levegővétel
199
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 199
background image
meséli el álmait, minden alakoskodás nélkül. Nem mérlegeli testvérei,
szülei reakcióját, nem fél a következményektől.
Beszélgessünk!
Volt-e már olyan, hogy valami nagyot terveztél, és éjjel-nappal foglalkozta-
tott ez az ügy? Mi valósult meg belőle? A nagy felfedezők, tudósok esetében
is jelentős szerepe van a fantáziának. Tudsz példákat? (Leonardo da Vinci,
Jules Verne, Jókai Mór stb.)
Gyöngybetű: A
12. Péter álmatlan éjszakája
Fókusz
Szeretnénk megérteni, hogyan tudta Jézus egy álmatlan, sikertelen éjszaka
után Pétert rábírni a halászatra.
Motiváció
Részlet Thomas Mann Mario és a varázsló című novellájából. A varázsló szug -
gerálással nevetségessé teszi Mariót.
Bibliai történet
• Lk 5,4–5
Cél – Fedezzük fel együtt!
Amikor Jézus Péter csónakjába belépett, észrevétlenül átvette a kormányos
szerepét. Péter kénytelen volt meghallgatni a tanítást, és bizonyosan hatás-
sal volt rá. Rutinos mozdulatokkal mosta, bogozta a hálót, de közben Jézus-
ra figyelt. Valamit bizonyosan meg is értett a prédikációból, mert Jézus vá -
ratlan utasítására azonnal engedelmeskedik. Jelzi ugyan, hogy az éjszakai
munka eredménytelen volt, de Jézus akarata felülbírálja a szakmai szem-
pontokat. Nehéz biztosan megmondani, hogy milyen gondolatok ka va rog -
tak Péter lelkében. Valószínűleg vegyes érzelmekkel engedelmeskedik Jé -
zus nak. Hitte is, nem is, hogy Jézus tud valamit tenni, de nem marad
passzív. Tudatosan dönt, amikor elszánja magát, mély lélegzetet vesz, és
GYERMEKKATEKÉZIS
200
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 200
background image
megmarkolja az evezőt. Jézus sohasem alkalmazott emberrel szemben sem
fizikai, sem szellemi erőszakot!
Beszélgessünk!
Jó-e az, ha valaki könnyen befolyásolható? Jó-e, ha valakit egyáltalán nem
lehet befolyásolni? Milyen módon szokták az emberek egymást befolyásol-
ni? Milyen előjelet adnál a következő szavaknak: zsarolás, meggyőzés, ámí -
tás, biztatás, ösztönzés, sarkallás, terrorizálás, szuggerálás? Milyen erővel
tu dott Jézus hatni az emberekre? (Máté elhívása, Zákeus stb.)
Gyöngybetű: Z
13. Ez már Péter számára is sok(k)!
Fókusz
Péter álmában sem hitte volna, hogy megtörténhet a lehetetlen. Mi is éppen
erre keresünk magyarázatot.
Motiváció
Bizalomjátékok
1. Bekötött szemű gyermek látó társa utasításait követve igyekszik eljutni
az akadályokkal teli szoba egyik pontjából a másikba.
2. Mennyire bízol a fizika törvényeiben? Megtudhatod, ha egy ingát elen-
gedünk az orrod hegyétől, és te a helyeden maradsz, vagy elhajolsz a
visszatérő inga elől. (Az inga ugyanis nem lendül magasabbra, mint
ahonnan elindult, hanem egyre kisebb távra leng ki.)
Bibliai történet
• Lk 5,6–11
Cél – Fedezzük fel együtt!
A nagy halfogás annyira sokkoló hatású volt, hogy Péternek sem ideje, sem
lehetősége nincs arra, hogy valamilyen kibúvót keressen. Nincs logikus
magyarázat arra, ami történt, ilyenhez hasonló eset még nem fordult elő
Péter praxisában. Az ember ilyenkor levegő után kapkod, és teljesen
Levegővétel
201
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 201
background image
megadja magát. Péter méltatlannak, bűnösnek érzi magát Jézus közelségé-
ben, ezért szabadulni szeretne ebből a kapcsolatból.
Jézus azonban nem mond le Péterről, hanem új távlatokat nyit meg előt-
te: „Ne félj, ezentúl emberhalász leszel” – mondja Péternek. Ez még nem je -
lent apostoli megbízatást, de jelenti az eddigi életforma letételét és egy új
életcél körvonalazódását.
Beszélgessünk!
Volt-e már olyan élményed, vagy hallottál-e mástól olyasmit, amire nincs
ésszerű magyarázat?
Az igazi csoda Péter lelkében játszódott le – mi történt Péterrel?
Sok olyan embert ismerünk a Bibliából, akik hirtelen megváltoztak.
Mondjunk példákat! (Samáriai asszony, Zákeus, Saul-Pál, a filippi börtön-
őr stb.)
Gyöngybetű: T
14. Márton kap hideget-meleget
Fókusz
Milyen hatások között formálódik Márton gyermeki egyénisége? Hogyan
hat rá a rideg iskolai nevelés, és mit hoz ki belőle a szeretet?
Motiváció
Hideg-meleg játék: az elrejtett tárgy megtalálásában hideg – langyos –
meleg – forró szavakkal segítünk a keresőnek.
Más: egyik kezünket jéghideg, a másikat éppen elviselhetően forró vízbe
mártjuk, utána rátenyerelünk az asztallapra. Mi érzünk?
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Szorgalmas és kegyes ifjú” című fejezete, 10–11. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Luther a korra jellemző körülmények között élte meg gyermekéveit. A gyer -
mekeket általában nagyon rideg, szigorú elvek alapján nevelték, min den -
GYERMEKKATEKÉZIS
202
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 202
background image
napos volt a testi fenyítés. Márton érzékeny lelkében mély nyomot hagytak
a gyermekkorban a szülőktől és a tanítóktól elszenvedett büntetések. Ötéves
korától járt a mansfeldi elemi iskolába. Ezt az iskolát felnőttként is csak „po -
kolnak és purgatóriumnak” nevezte, ahol a tanítók, „a ti ran nusok sem mit
sem tanítottak, csak botozást, rettegést, szorongást és sírást”. Változást jelent,
amikor Magdeburgba kerül, a „közös élet testvéreinek” iskolájába, ahol egy
gyönyörűen illusztrált Biblia akad a kezébe.
1498-ban Eisenachba, Ursula Cotta házába kerül, ahol nagyon sok sze -
retetet kap. Ennek hatására a kamaszodó Márton nagyon gyorsan bonta -
koz tatja ki képességeit. A nyelvtani ismeretek, a retorikai és a zenei tanul-
mányok alapvetően meghatározzák lelki egyéniségét. Mondhatjuk, Luther
éle tében egy nagy levegővétel ez az időszak.
Beszélgessünk!
Milyennek érzed a szüleidtől kapott nevelést? Milyen az iskolai nevelés:
szigorú, laza, ez is, az is?
Milyen elvek alapján szeretnéd nevelni gyermekeidet?
Gyöngybetű: üres
15. Luther körül elfogy a levegő
Fókusz
Miért érzi úgy a tanulásban sikeres Luther, hogy elfogy körülötte a levegő?
Ennek eredünk a nyomába.
Motiváció
Légszomjpróba. Tartsd vissza a lélegzetedet, miközben mérjük az időt. Tíz
guggolás-felállás után újra megmérjük, hogy mennyi ideig bírod ki légzés
nélkül. Milyen érzés volt a légszomj?
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Ígéretes diák” című fejezete, 12–13. o.
Levegővétel
203
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 203
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
A fiatal Luther 1501-ben az erfurti egyetem diákja lesz. Éli az egyetemisták
változatos, olykor kicsapongó életét, bár sokkal visszafogottabb társainál. A
szabad művészetek tanulása egyfajta szabad polgári státuszt jelent, de az in -
ternátusban szinte kolostori fegyelmet követelnek a hallgatóktól. Márton jól
halad a tanulásban, de néha úgy érzi, hogy elfogy körülötte a levegő. 1505-
től már viselheti a magiszteri kalapot és gyűrűt, apja nagyon büszke a jogi
egyetemre beiratkozott fiára. (Tisztelete jeléül magázni kezdi a fiát!) Lu ther
előtt fényes karriert ígérő jogi pálya áll, de belül egyre nyugtalanabb, egyfaj-
ta szellemi légszomj gyötri, az igazságot és megnyugvást keresi.
Beszélgessünk!
Minden diák érzi, hogy meg kell felelnie az otthoni és az iskolai elvárások-
nak, de nem minden diák veszi ezeket egyformán komolyan. Miért van
ilyen nagy különbség a diákok között? Hogyan lehet elkerülni a szorongó
megfelelni akarást és a felelőtlen lazaságot?
Gyöngybetű: F
GYERMEKKATEKÉZIS
204
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 204
background image
II. Lemerülés
Újév – virágvasárnap
16. Merülési gyakorlat
Fókusz, a foglalkozás jellege
A mélység, elmélyülés fogalmát szeretnénk megérteni.
Bevezetés
A harmadik ütemet szintén a gyöngyhalászat megfelelő mozzanatához
kapcsoljuk. A lemerülés fázisához érkeztünk el. A mélység – fizikai és szel-
lemi értelemben is – veszélyeket hordoz magában, ezeket meg kell ismerni
és le kell győzni. A merülés nem megy önmagától, meg kell érte küzdeni. A
régi gyöngyhalászok egy nehezékkel ugrottak a vízbe, hogy könnyebben
süllyedjenek. A búvárok a csónak párkányáról hátrabukva merülnek a vízbe
és megfelelő úszási technikával és eszközökkel (békaláb) tudnak egyre
mélyebbre jutni.
Motiváció
Milyen mélyre látsz? Beszerzünk és a gyerekeknek megmutatunk néhány
úgynevezett mágikus képet. Első látásra egy kétdimenziós, tapétaszerű
színes mintázatot látunk, de hosszan, koncentráltan nézve egyszerre megje-
lenik egy mélyebb réteg, egy háromdimenziós kép.
Beszélgetés
Az iskolában mindenkinek meg kell tanulni a mélyre merülés módját. Az
ábécé és a számok megismerése után tovább kell mélyíteni az ismereteket.
Meg kell tanulni önállóan tanulni és az új ismereteket földolgozni. Mindig
van egy következő réteg, amelyet föl kell fedezni. Gondolkodásunk által
egyre összetettebben látjuk a világot, az embereket, mindent.
A Biblia üzenete is többrétegű. Vegyük a jól ismert Dávid és Góliát
történetét.
Lemerülés
205
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 205
background image
1. réteg – 4-5 éves szint: Dávid kicsi és ügyes, Góliát nagy és ügyetlen –
Dávid győz.
2. réteg – 6-9 éves szint: Góliát az erejében és a fegyverében bízik – Dávid
Istentől várja a segítséget.
3. réteg – 10-12 éves szint: Ahogy Dávid győzött Góliát felett, Jézus úgy
győzött a bűn és a halál felett.
4. réteg – felnőttkor: A felnőttek már rendelkezhetnek azzal az élettapasz-
talattal, hogy Istenben bízva győzni lehet a legreménytelenebb
helyzetben is.
Gyöngybetű: E
Ének
Gyöngyhalászok dala 
17. Kútba esett tervek
Fókusz
József sorsa hirtelen válságosra fordul. Kútba dobták a testvérei, és ezzel
kútba estek a nagyszerű tervek. Tudjuk az okát, de minket az érdekel, hogy
mi a célja ezzel Istennek.
Motiváció
A veszélyes sportok kedvelőinek igazi csemege a bungee jumping. A zuha-
nás félelmetes élménye még szórakoztató is lehet, ha biztosan tudjuk, hogy
a halálos ütközéstől megóv a rugalmas kötél. Viszont nem tartja szórakoz-
tatónak a zuhanást az, akinek nem nyílik ki az ejtőernyője.
(Ha van rá lehetőségünk és bátorságunk, kicsiben átélhetjük a zuhanás-
élményt. Biztonságosan vastag matracokat fektetünk a padlóra és a falak-
hoz. A bátor vállalkozónak bekötjük a szemét, azután zsip-zsup-ken der -
zsup, odadobjuk őt a szivacsra.)
Bibliai történet
• 1Móz 37,12–24
GYERMEKKATEKÉZIS
206
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 206
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
József az első kemény leckét testvéreitől kapja. Eddig is érezte, hogy gyűlö-
lik őt, de a bosszútól megvédte az apa tekintélye. József átlépte a védelem-
nek ezt a határát, számára idegen közegbe került, ahol nem az ő elvei voltak
a meghatározóak. Most kezdi igazán megismerni a testvéreit. Most látja,
hogy mire képes a bennük feszülő indulat. Itt a pusztában nem számít az
apa tekintélye, és nem számít a hatalmat biztosító tarka köntös sem. József
kezd elmélyülni az élet valós dolgaiban. Olyan ismereteket szerez most,
amelyeket egy életen át nem felejt el. Megismeri a fizikai életveszélyt, az el -
ső helyről az utolsó helyre zuhan a családi rangsorban. Semmi sem vélet-
len, mindennek oka van, de ami még fontosabb: Isten célja kezd megvaló-
sulni ezen az úton.
Beszélgetés
Hogyan élhette át József ezeket a rettenetes perceket? Könyörgött vagy fe -
nyegetőzött? Gondolt-e arra, hogy meg kell halnia, és minden álma szerte-
foszlik? Belátta, hogy megsértette testvéreit?
Gyöngybetű: H
18. József, a rabszolga
Fókusz
Lehet a kútnál is mélyebbre jutni? József rabszolgává lett. Mi történik az
emberrel ebben az embertelen mélységben?
Motiváció
A rabszolgákat gyakran összeláncolva hajtották a gyűjtőhelyre, így esélyük
sem volt a szökésre. Mi most játékosan mégis megkíséreljük a lehetetlent:
a gyerekeket párba állítjuk, az egymás mellé kerülő lábukat összekötjük, a
kezükbe kis csengőt adunk. A kijelölt távon ugrálva, megadott időn belül
igyekeznek megszökni. A rabszolgahajcsár, aki a startvonalon várakozik,
csak akkor kezdi üldözni őket, ha meghallja a csengő hangját, vagy lejár a
megadott idő. Ha a szökevényeknek sikerül elérniük a kijelölt célt, megme-
nekültek.
Lemerülés
207
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 207
background image
Bibliai történet
• 1Móz 37,25–36; 1Móz 39,1–6
Cél – Fedezzük fel együtt!
József a kútban még remélhette, hogy testvérei megelégelik a leckét, és
végül szabadon engedik. Még volt esély arra, hogy a dolgok jóra fordulnak,
és József – természetesen apai segédlettel – akár vissza is kerülhet az őt
megillető pozícióba. Ehelyett Józsefnek szembesülnie kell azzal, hogy van
még nagyobb megaláztatás, még mélyebb szégyen: eladható tárgy, áru lesz
belőle. Rabszolgasors! Ennél még a halál is jobb lett volna, de Józsefnek
életben kellett maradnia, hogy még mélyebbre jusson, még tovább formá-
lódjon.
Beszélgetés
Az ókori társadalmakban természetes volt a rabszolgaság. Mit tanultatok
erről eddigi tanulmányaitok során?
Ma is kerülhet az ember hasonló helyzetbe? Még a jóléti társadalmak-
ban is létezik a rabszolgaságnak több formája: drogfüggőség, hajléktalan-
ság, a dolgozók túlhajszolása, emberkereskedelem stb.
Gyöngybetű: É
19. Van-e kiút József számára?
Fókusz
József mindent megtesz azért, hogy kiemelkedjen az embertelen helyzetből.
Sikerül kivívnia az elismerést és a tiszteletet. Éppen ezért oly tragikus, hogy
tisztességét, becsületét is sárba tapossák. Tudni szeretnénk, hogy van-e kiút
ebből a gyalázatos helyzetből.
Motiváció
Az elítélttel bármit meg lehet tenni. Bármikor jöhet a halálos ítélet, ezért
most Józsefre gondolva a jól ismert „akasztófa” játékot játsszuk a gyere-
kekkel. Természetesen Józsefnek drukkolunk!
GYERMEKKATEKÉZIS
208
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 208
background image
Bibliai történet
• 1Móz 39,7–23
Cél – Fedezzük fel együtt! 
József hihetetlenül sokat tanult azóta, hogy rabszolgává lett. Meg kellett ta -
nul nia egy idegen ország nyelvét, szokásait. Megismerte a rabszolgák ke -
mény munkáját, és azt, hogy feltétlen engedelmességgel tartozik. A legfon-
tosabb mégis az, amit az apai házból hozott magával: az egy Istenben való
hit. Ez a hit őrzi meg attól, hogy ténylegesen bűnbe sodródjék. Eljut az em -
be rileg lehetséges legmélyebb pontig, amikor ártatlanul kerül börtönbe. Az
em ber erkölcsi lény, ezért még a fizikai fájdalomnál is nagyobb gyötrelem
szá mára, ha a becsületébe gázolnak. József mégsem omlik össze. Egyre mé -
lyebbre jutva egyre bizonyosabb lehet abban, hogy Istennek terve van vele.
Erre enged következtetni az, hogy eddig mindig hű maradt hozzá az Úr.
Beszélgetés
Mennyit ér a becsület a mai világban? Miért nem fogadható el, hogy lehet
csalni, hazudni, csak ne derüljön ki?
József ellenállt a kísértésnek és a megfélemlítésnek. Hogyan volt erre
képes? Hogyan maradhatunk meg mi is a tisztességes úton?
Gyöngybetű: R
20. Péter a dobogó felső fokán
Fókusz
Péter a kiválasztott, első a tanítványi rangsorban. Lehet, hogy valaki ilyen
hamar beletanul a tanítványságba? Ezt szeretnénk megtudni.
Motiváció
Vagy-e olyan jó tanítvány, mint Péter? Mit tudsz Jézusról?
Feladat: Jézus életének állomásait képekkel szemléltetjük (például születés,
keresztség, megkísértés, kánai menyegző, az ötezer megvendégelése, virág-
vasárnap, úrvacsora, Pilátus előtt, Golgota, feltámadás, mennybemenetel).
A képeket az események sorrendje szerint kell sorba rakni.
Lemerülés
209
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 209
background image
Bibliai történet
• Mt 16,15–19
Cél – Fedezzük fel együtt!
Péternek nagyon jól sikerül a halászatról a tanítványságra átváltani. Jézus-
sal járja az országot, sokat hall és lát. Látja, amint betegek gyógyulnak, és
kezdi megérteni Jézus tanítását. A messiásvárás áthatotta egész Izraelt,
kicsiktől a nagyokig. Egyre többen fordulnak Jézus felé várakozással, de a
vélemények megoszlanak. Péter valami belső indíttatásra határozott választ
ad Jézus kérdésére. Az egyszerű halászból mélyre látó teológus lett? Korai
lenne ezt kimondani, de az bizonyos, hogy Péter alaposan elmélyül a tanít-
ványságban, jó úton halad, sőt társait is megelőzi.
Beszélgetés
Péter vallástétele szerint Jézus a Messiás. Ki az a Messiás? Miért olyan
fontos személy?
Jézus Krisztust mi, keresztények a világ Megváltójának tartjuk. Mit jelent
megváltani a világot?
Gyöngybetű: üres
21. Péter leszálló ágban
Fókusz
Péter hisz Jézusban, de egy váratlan helyzetben ez a hit összeomlik. Olyan
ez, mint amikor a kisgyermek járni tanul. Lehet-e, és hogyan lehet a hitet
megtanulni? Erre keressük a választ.
Motiváció
S. O. S. – Save Our Souls! – a segítségkérés morzejelének jelentése: „Ment -
sé tek meg lelkeinket!” Péter segélykérését továbbítsuk a morzeábécé segít-
ségével: Uram, ments meg!
Bibliai történet
• Mt 14,22–32
GYERMEKKATEKÉZIS
210
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 210
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Péter hitének bizonyítéka, hogy a többi tanítványt megelőzve, azonnal
elevenen reagál Jézus szavaira, tetteire. A tengeren járó Jézus biztató szavát
hallva rögtön vállalkozik arra, hogy maga is kilépjen a hullámzó vízre. Péter
a hitét most bátor cselekvésével igazolja, a szavakon túl tettekre is képes
már – ez a hit mélyülését jelenti. Ugyanakkor még mindig gyenge és
bizonytalan ez a hit. Péter süllyedni kezd, mert még nem elég mély a hite,
de ezzel a problémával is Jézushoz fordul, őt hívja segítségül – ez is a hit
bizonyítéka.
Beszélgetés
Azt mondják, hit nélkül nem lehet élni, és mindenkinek van valamilyen
hite. Mi a hit valójában? Hinni az értelem dolga vagy érzelmi jelenség?
Mindegy, hogy kiben, miben, hogyan hiszek?
Gyöngybetű: R
22. Péter – elsőből utolsó
Fókusz
Péter egy mondata miatt elsőből utolsó lett, pedig bizonyos, hogy jót akart.
Úgy tűnik, mégsem érti Jézust. Szeretnénk megérteni, hogy miért bánt vele
Jézus ilyen keményen.
Motiváció
Senkinek sincs bebetonozott helye az Isten országában. Ahogy Péter első-
ből utolsó lett, bármelyikünk megbukhat. Játékosan küzdjünk meg az
egyetlen első helyért a következő módon: a székeket körberendezzük úgy,
hogy egy székkel kevesebb legyen, mint ahány gyerek van. Tapsra körbejá-
runk a székek előtt, újabb tapsra mindenki igyekszik leülni egy székre.
Akinek nem sikerült leülni, az kiesett. Kiveszünk egy széket és újrakezdjük,
amíg csak egy szék marad.
Bibliai történet
• Mt 16,21–25
Lemerülés
211
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 211
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Péter nagyon igyekszik Jézust megérteni. A Cézárea Filippinél mondott val -
lástételkor úgy tűnt, hogy Péter már ismeri Jézust. A tengeren járás tör té -
netében Péter tettre kész, de megbicsakló hitét láthattuk. A mai epizód Pé -
tert a tanítványi sor legvégére juttatja. Amikor Jézus a szenvedéséről, ha -
láláról beszél, ez már követhetetlen Péter számára. Ő a betegségeket és a vi -
haros tengert uraló Jézust ismeri, és ez nem fér össze a meggyalázható,
megölhető Jézus képével. Jézus kíméletlen szavai eszméltetik Pétert: nem az
a fontos, hogy ő minek gondolja Jézust, hanem az, hogy ki ő valójában. Ézs
53 szenvedő szolgájában sem ismerik fel a kortársak az Úr kiválasztottját.
Péternek is időre van még szüksége, hogy ezt a mélységet is megértse.
Beszélgetés
A hatalommal rendelkező, mégis szenvedő Jézust valóban nehezen tudja
elfogadni az ember. Miért szenved Jézus, miért nem él a hatalom eszköze-
ivel? Mi lenne, ha Jézus elkerülte volna a keresztet?
Gyöngybetű: U
23. Észnél vagy, Márton?!
Fókusz
Karrier helyett kolostor! Szeretnénk megtudni, miért ez a hirtelen irány-
váltás.
Motiváció
Hol köt ki Luther hajója? Az asztal (kb. 1m × 1m) közepére helyezett ping-
ponglabda a hajó, az asztal négy oldalán álló gyerekek a négy égtáj szerin-
ti szelet képviselik. A csapatok fújással próbálják bejuttatni a hajót a túlol-
dali öbölbe, egy asztallaphoz ragasztott teafilteres dobozba.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Sorsforduló” című fejezete, 14–15. o.
GYERMEKKATEKÉZIS
212
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 212
background image
Cél – Fedezzük fel együtt!
Márton a csúcs felé tartott. Szorgalma és tehetsége révén mindazt elérte,
amit ebben a korban egy huszonkét éves fiatalember elérhetett. Életpályá-
jának ezen a pontján mégis az eddigivel ellentétes irányba rugaszkodik.
Ahogy a gyöngyhalász, aki teleszívott tüdővel fölágaskodik, majd a mély-
ségbe veti magát. Milyen okai vannak ennek a nagy irányváltásnak Márton
ese tében? Belső nyugtalanságához külső hatások társultak. Márton úgy
érezte, hogy állandóan mögötte lopakodik a halál, és nagyon félt, hogy hir -
telen halála esetén kárhozatra fog jutni.
A középkori világ naponta hozta elé a halál borzalmát: nyilvános kivég-
zések, járványok, katasztrófák közepette egyéni életének eseményei is rette-
géssel töltötték el.1503-ban balesetet szenved: súlyosan megsebzi magát
kardjával. 1505. július 2-án viharba kerül Stotternheim közelében. A mel let -
te lecsapó villám hatására így kiált fel: „Szent Anna, segíts, szerzetes le szek!”
A fiatal jogász beváltja halálfélelemben tett fogadalmát: 1505. július 17-
én búcsúvacsorát ad diáktársainak, és másnap belép az Ágoston-rendi
kolostor kapuján. Luther mélyre merülése most már megállíthatatlan.
Beszélgetés
Gondolkodtál már azon, hogy milyen hivatást, foglalkozást választasz? Mi -
lyen szempontok alapján fogsz dönteni? Állítsd – a te véleményed szerinti
– fontossági sorrendbe a szempontokat: anyagilag előnyös, szakmailag
kielégítő, másoknak hasznos, jó munkatársi gárda, társadalmilag magasra
értékelt foglalkozás (divatszakma).
Gyöngybetű: H
24. Luther a lelkiismeret szorításában
Fókusz
„Mind mélyebbre süllyedtem” – írja Luther arról az időszakról, amikor az
önmegváltás kényszere alatt, kétségek között hányódott. Szeretnénk megér-
teni, hogy mi teszi nyugtalanná a lelkiismeretet.
Lemerülés
213
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 213
background image
Motiváció
„Fülbegyónás”. A gyerekek körbe ülnek. A foglalkozás vezetője egy nyolc-tíz
szóból álló mondatot (például egy verssort) súg a mellette ülő fülébe, aki azt
úgy adja tovább, ahogy megértette… és így megy ez egészen addig, amíg a
kör bezárul. A végén összehasonlítjuk a kezdő mondatot a beérkezővel.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Fura ember” című fejezete, 18–21. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Márton a kolostorban sem találja meg a zavartalan békességet. Egyik
gyónását még be sem fejezte, már újabb bűnvallásra jelentkezik. Mindent
igyekszik megtenni azért, hogy Isten jóindulatát elnyerje, de mégsem érzi
ennek bizonyosságát. Főnöke, Johann Staupitz Krisztus felé irányítja a gyöt-
rődő szerzetes tekintetét. Közben 1507-ben megtartja első miséjét és pappá
szentelik. Luther szomjasan fordul a teológiai tanulmányok felé, különösen
is a Gutenberg-Bibliát lapozgatja nagy vágyakozással. Így halad a teológiai
doktorátus megszerzésének útján. 1509-ben főnöke Wittenbergbe küldi a
fiatal szerzetest, azzal a céllal, hogy a teológiai munkában elmélyülve meg -
ta lálja lelke békességét, de ez még várat magára. Márton még mindig nem
látja a megoldást.
Beszélgetés
Vannak-e lelkiismereti problémáid, és hogyan oldod meg őket? Van-e olyan
személy, akivel mindent meg tudsz beszélni?
Gyöngybetű: Á
25. Luther külső kétségek között
Fókusz
Luther mellé szegődve szeretnénk megérteni, hogy miért nem adott igazi
megnyugvást a középkori vallásosság a lelkiismereti problémákra.
GYERMEKKATEKÉZIS
214
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 214
background image
Motiváció
Megnézzük a Luther-film római epizódját.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Üdvöz légy, Róma, szent város” című fejezete, 22–27. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
1510-ben római útján Luther sok megdöbbentő tapasztalatot gyűjt az
egyházi élet ellentmondásairól, romlottságáról. Csodálja az egyház felleg-
várát, de szöget üt a fejébe a mindenütt tapasztalt kufárszellem. Egyre
gyanakvóbban szemléli, hogy Rómában mindent a pénz mozgat. Bár sok
templomban misézik, nem találja meg lelke békességét.
1511-ben Staupitz Wittenbergbe küldi – Luther egy erőteljesen fejlődő
várost talál a korábbi poros település helyén. A fejedelem által alapított
egyetem sok diákot vonz. Zarándokok tömege látogatja a fejedelem
mindenszentekkor közszemlére kitett tizenhétezer darabos ereklyegyűjte-
ményét. Az ereklyéket Luther is megtekinti. A látvány elgondolkodtatja, és
még nagyobb szomjúsággal fordul a Biblia felé, keresi az igazi megoldást. A
merülés egyre mélyebbre vezet, de a kincs még nem látható Luther számá-
ra – keresi hát egyre mélyebbre hatolva.
Beszélgetés
Véleményed szerint mire való az egyház, a vallás? Mit keresnek az embe-
rek, amikor templomba mennek?
Te mit vársz a lelkésztől és a gyülekezettől?
Gyöngybetű: B
26. Elmélyülés
Fókusz
Ismétlő óra – A tanultak elmélyítése.
Ezen az órán összefoglaljuk az eddig tanultakat. Összehasonlítjuk a három
gyöngyhalász életútját. Megpróbáljuk kimutatni azt, ami közös bennük és
azt, amiben különböznek. Beszélgetünk arról, hogy mi hogyan döntöttünk,
Lemerülés
215
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 215
background image
cselekedtünk volna az ő helyükben. Elképzeljük magunkat a gyöngyhalász
szerepében. Hogyan valósultak meg eddigi életünkben az elszánás, a leve-
gővétel és a lemerülés mozzanatai?
Gyöngybetű: A
27. Búvárverseny
Fókusz
Az eddigi ismeretek játékos visszakérdezése.
A visszakérdezést a foglalkozás vezetője az általa tanított gyermekek szint-
jéhez igazítva, többféle feladattípust alkalmazva készíti el.
Gyöngybetű: üres
GYERMEKKATEKÉZIS
216
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 216
background image
IV. Felfedezés
Húsvét – pünkösd
28. A felfedezés öröme
Fókusz
A felfedezés örömét szeretnénk fölébreszteni a gyerekekben.
Bevezetés
Ének: Gyöngyhalászok dala
Motiváció
Ha tehetjük, ezen az órán menjünk ki a szabad levegőre, a természetbe,
erdőbe, parkba. Kiadjuk a jelszót a gyerekeknek: „Heuréka!” Aki talál vala-
mi érdekeset, szépet – például virágot, termést, bogarat – az elkiáltja ma -
gát: „Heuréka!”
Ha ez nem lehetséges, akkor az előző órán adjuk házi feladatként, hogy
mindenki hozzon valami érdekeset a természetből.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Felfedezés: megvan a kincs! Elérhető, megszerezhető! Mi ez? Hit? Tudás?
Élet? Lehet, hogy nem is én találtam meg, hanem ő hívogatott, talált meg
engem?
A negyedik ütem a felfedezésről szól. A kincs még nincs a birtokunkban,
de már megpillantottuk, felfedeztük. Mindenkinek vannak ilyen „heuréka -
él ményei”, és mindenki szeret valamit fölfedezni. Ezt a vágyat szeretnénk
fölébreszteni a gyerekekben, miközben tovább folytatjuk utunkat a három
gyöngyhalásszal.
Beszélgetés
Miért jelent örömöt, ha észreveszünk, felfedezünk valamit, amit eddig nem
ismertünk? Honnan van bennünk ez a felfedezési vágy? Mit szeretnél felfe-
dezni? Például egy eddig ismeretlen csillagot vagy állatfajt vagy a rák ellen-
szerét…
Felfedezés
217
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 217
background image
Van-e számunkra fontos felfedeznivaló a Bibliában? Mi lehet a legna-
gyobb bibliai felfedezés?
Gyöngybetű: Ö
29. József, az álmok nem hazudnak!
Fókusz
Isten vezetése nyilvánvalóvá lesz József életében, aki most már alkalmas
eszköz az ő kezében. Az álmok értelmét kutatjuk.
Motiváció
Láthatatlan színház. A szükséges feltételeket megteremtve, fiatalok bevo-
násával láthatatlan színházat játszunk. A sötétben (álomban) „láthatóvá
válik” valami, amit eddig nem láttunk vagy nem így láttunk.
Bibliai történet
• 1Móz 40,1–23
Cél – Fedezzük fel együtt!
József nagyon sokat gondolkodhatott azon, hogy mi a célja mindannak,
ami vele történik. Bizonyára emlékezett egykori álmaira és arra, hogy
készült a nagy feladatra. Megdobbanhatott a szíve, amikor a pohárnok és a
sütőmester álmait hallja. Álmok, amelyekben ugyanaz az Isten szólal meg,
aki egykor neki üzent. Azok után, amiket átélt, Józsefnek éreznie kellett,
hogy isteni erőtér veszi körül. Nem kalandorként fog bele az álomfejtésbe,
hanem egyszerűen nem tehet mást. Egyértelműen kimondja, hogy nem ő,
hanem Isten adja meg az álmok magyarázatát.
Beszélgetés
Ma sokan fordulnak az álomfejtés, a horoszkópok, a jövőbe látást ígérő ba -
bonaságok felé. Sok a csalás és ámítás. Szól-e ma is Isten az álmokon át?
Megteheti és meg is teszi, de az Újszövetség szerint Isten mindenkihez szól
az ige által. Vannak az életben rendkívüli helyzetek, amikor az ember töb -
bet él át Isten valóságos jelenlétéből, mint általában. Ilyenkor Isten külön,
GYERMEKKATEKÉZIS
218
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 218
background image
Felfedezés
219
személyre szabottan is szól. (Például Jézus születése történetében Jó zsef nek
és Máriának.)
Gyöngybetű: L
30. József a csúcson
Fókusz
„Akit az Úr szeret, annak álmában is ad eleget.” (Zsolt 127,2) József által
Isten mentő szeretete jut kifejezésre. Ezt szeretnénk tetten érni.
Motiváció
„Ülj a miniszteri bársonyszékbe!” – szituációs játék. Középre, a korlátlan
hatalmat jelentő székbe ültetjük a vállalkozó gyermeket, aki néhány fontos
in tézkedéssel, törvénnyel megrendszabályozza az élet valamely területét.
Pél dául iskolai órarend, étkezés a családban, hajléktalanok ügye, bűnözés
stb. A gyerekek is ajánlhatnak célterületet, komolyat és vicceset is.
Bibliai történet
• 1Móz 41,1–46
Cél – Fedezzük fel együtt!
József a fáraó álmainak megfejtésével egyszerre a csúcsra jutott. Övé lett a
legnagyobb karrier, úgy, hogy nem kellett érte semmit sem tennie, hiszen
az álmok jelentését Isten adta tudtára. Míg Jákób elfogult földi apaként ép -
pen a vesztét okozza kedvenc fiának, addig a mennyei Atya valódi győze-
lemre vezeti. József mint valami eminens tanuló mondja fel a leckét a fáraó
előtt. Nemcsak az álmot fejti meg, de megfogalmazza a szükséges teendő-
ket is. Honnan van ez a mindent átlátó bölcsesség? Ez nem József, hanem
Isten bölcsessége. Mennyire más ez a József, mint a papa kedvence, aki di -
cse kedett, és beárulta testvéreit.
Beszélgetés
Talán irigyeljük Józsefet, aki a jövőbe látott… Persze azt az utat, amelyet
neki kellett végigjárnia, nem szívesen vállalnánk. Isten mindenkit föl akar
készíteni valamilyen szolgálatra. A nagy emberek gyakran éppen a kicsi
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 219
background image
dolgokban tudtak nagyon engedelmesek lenni, ezért áldotta meg Isten a
munkájukat.
Aranymondás
„Aki hű a kevesen, a sokon is hű az, és aki a kevesen hamis, a sokon is hamis
az.” (Lk 16,10)
Gyöngybetű: T
31. Egy bukott tanítvány küldetése
Fókusz
Fogadkozás és tagadás – Péter szembesül a maga bűneivel és Krisztus ke -
gyelmével. Paradox módon éppen ezen a ponton kezdődik apostoli külde-
tése. Hol ér véget a tanítványság, és hol kezdődik az apostolság?
Motiváció
Tedd le a mestervizsgát! A „Mesterségünk címere” játék mintájára a gyere-
keknek némán, csak mozdulatokkal kell bemutatniuk, hogy milyen pályá-
ra készülnek.
Bibliai történet
• Lk 22,31–34.54–62
Cél – Fedezzük fel együtt!
Az életre szóló nagy tapasztalatainkat általában rendkívüli helyzetekben
szerezzük. Örökre emlékezünk egy nagy megszégyenülésre, mondjuk egy
nagyon rosszul sikerült iskolai felelésre. Ezekben a helyzetekben egyszerre
világossá válhatnak az addig még nem igazán felfogott dolgok. Péter a
háromszori tagadás súlyos vétsége következtében döbben rá, hogy ki ő
valójában. A korábban oly magabiztos tanítvány a legmélyebb ponton végre
reálisan láthatja, hogy mire képes. Ebben a drámai pillanatban Péter nagy
megvilágosodásához elég, hogy találkoznak a tekintetek. Ez az élet nagy
felfedezése, ebben a pillanatban Krisztus szenvedésének kérdése (amelyet
korábban el sem tudott képzelni) a helyére kerül Péter lelkében. Az érte
imádkozó Jézusban személyes megválóját „fedezte föl”. Az utógondozás
GYERMEKKATEKÉZIS
220
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 220
background image
Felfedezés
221
még hátravan, de Péter már szívében hordozza a későbbi apostoli szolgálat
egyetlen kincsét: a bűnbocsánat evangéliumát.
„Ha majd megtérsz, erősítsd atyádfiait” – ez már egy megelőlegezett
apostoli kiküldés.
Beszélgetés
Amíg egy tanulóból bölcs tudós vagy ügyes mester lesz, sokat botlik, hibá-
zik. A kudarcok, bukások, sikertelen vizsgák éppúgy hozzátartoznak egyé-
niségünk formálódásához, mint a sikerek. Emlékszel-e olyan kudarcra,
amelyből valami jó származott? (Ötös dolgozatot írtam történelemből,
ezért nem készültem a következő órára. A tanár feleltetett, és egyest kap -
tam. Ezután több hónapig felém se nézett, nem adott lehetőséget a javítás-
ra. Én pedig minden órára fölkészültem…)
Gyöngybetű: Ö
32. Péter rátalál a kincsre
Fókusz
Az üres sírnál Péter rátalál a kincsre, de még nem érti. Azt már sejti, hogy
az élet titka tárult fel előtte, de még nem tudja, hogy mi következik ebből.
(János látott és hitt.) Hogyan születik a hit? – Ezt szeretnénk körüljárni.
Motiváció
Cseppben a tenger. Jól értelmezhető képeket több darabra vágunk. Az egyes
darabokat megszámozzuk a hátoldalukon. A gyerekek választanak egy szá -
mot, és a megfelelő képrészletből próbálják kitalálni, mit ábrázol az adott
kép. Ha nem sikerül, újabb részleteket kérnek, amíg ki nem találják.
Bibliai történet
• Jn 20,1–10
Cél – Fedezzük fel együtt!
Péter nagypénteki élménye az evangélium középponti üzenetének felfedezé-
séhez vezetett. Ez pedig a kegyelemben gyökerező bűnbocsánat: „Krisztus
meghalt bűneinkért.” (Róm 4,25) A felismerés másik fele a húsvéti él ményből
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 221
background image
fakad: „Feltámadt megigazulásunkra.” Péter és János mindketten ott voltak a
szenvedő Krisztus mellett, és most együtt vannak az üres sírnál. Lassan áll
össze a kép: „Az Emberfiának szenvednie kell, meg kell halnia, de harmadnap-
ra föl kell támadnia.” Péter, mint a mélybe merülő gyöngyhalász, látja a kinyílt
kagylót (nyitott sír), és látja a szenvedésből született csodálatos gyöngyöt. A
felfedezés tehát megvalósult, bár még néhány részlet homályos, feltárásra vár.
Beszélgetés
A hit születése nagy titok. Nincs sablon a megtérésre. Idézzük fel, hogyan
választotta ki, hívta el Isten az ő embereit: Ábrahám, Jákób, József, Mózes,
Gedeon, Sámuel, Dávid és a próféták. Isten ma is mindenkit személyesen
érint meg. Életed élményeiből, tapasztalataiból lassan összeáll a kép. Légy
nyitott az Úr érkezésére!
Gyöngybetű: Z
33. „Az igaz ember hite által él”
Fókusz
Hitből él! – Luther ebben a mondatban fedezi fel az evangélium közepét.
Mi is az igazi lényeget szeretnénk megragadni.
Motiváció
Megvilágosodásjáték. Fölolvassuk a gyerekeknek Rónay György Jelenlét
című versét, majd megkérdezzük, hogy miről szól ez a vers. Másodszor is
fölolvassuk, és megkérdezzük, hogy most mit értettek meg belőle. Harmad-
szorra kézbe adjuk vagy kivetítjük a szöveget, és újra elmondjuk. Ezután
röviden, érthetően összefoglaljuk a vers mondanivalóját.
Nézz föl az égre: ott van
felhők és csillagok közt.
Pillants körül a földön:
ott van fűben, virágban,
állatok ámuló szemében,
emberek arcán.
GYERMEKKATEKÉZIS
222
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 222
background image
Felfedezés
223
Áss le a föld alá:
csontokból és kövületekből
szándékaidnak lábnyoma
dereng feléd.
Mindenütt láthatatlan.
Mindenben látható.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének „A
megvilágosodás” című fejezete, 28–29. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
Luther a wittenbergi fekete kolostorban doktori tanulmányainak végéhez
közeledik. 1512 októberében doktorrá avatják, és ezzel együtt megnő a
feladatköre: előadások az egyetemen, prédikálás a Szűz Mária-templom-
ban, a németországi Ágoston-rendi kolostorok felügyelete stb.
Ebben az időszakban már szinte pokoli lelki gyötrelmei vannak, mert
Istenben a kérlelhetetlen ítélőbírót látja, aki őt el fogja kárhoztatni. Ekkor,
ebben a legmélyebb sötétségben látja meg a Szentírás világító fényét. A Ró -
mai levelet és Augustinus iratait tanulmányozza, amikor hirtelen világossá
válik számára a Krisztusban kapott kegyelem. „Az igaz ember hitből él” –
Róm 1,17 arról győzi meg, hogy számára is kész a kegyelem, amelyet hit
által ő is elfogadhat. „…mintha a Paradicsom kapuján léptem volna be…”
– írja erről a felfedezésről. Márton most már kétséget kizáróan megtalálta
a kincset!
Beszélgetés
Az élet olyan, mint egy utazás, tudnunk kell, hogy milyen vonatra szállunk
fel. A három legfontosabb kérdés: Honnan induljunk? Hogyan éljünk?
Hova érkezünk? Luther a vége felől kezdte: hova akarok megérkezni? Ebből
kö vetkezik az előző kettő.
Gyöngybetű: T
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 223
background image
34. Luther megfizethetetlen kincse
Fókusz
A kincs megfizethetetlen! – Luther erre a következtetésre jutott, és ezt akar-
ta elmondani az embereknek a 95 tétel segítségével. Hogyan fest ez a mai
világban?
Motiváció
Szögezzük le – szögezzük ki! Kis cédulákra olyan fogalmakat, szavakat
írunk, amelyek Istenre (Krisztusra, Szentlélekre) jellemzők, csak ő teheti
meg. Például teremtés, megváltás, bűnbocsánat, üdvösség, kegyelem, hitéb-
resztés, újjáteremtés, elhívás, tökéletes békesség, tökéletes szeretet, képes-
ségek ajándékozása (kegyelmi ajándékok).
Ugyanígy felírunk olyan fogalmakat is, amelyek az emberre jellemzők,
amit Isten tőlünk vár. Például hit, remény, szeretet, szolgálat, megbocsátás,
békességre törekedés, szelídség, hűség, engedelmesség, jóság stb. A cédu-
lákat összekeverjük. A gyerekek megvitatják és szétválasztják az Istenre és
emberre vonatkozó cédulákat, és egy tábla két oldalára tűzik.
Olvasmány
Albert Greiner Luther Márton, az igazság megszállottja című könyvének
„Azok a botrányos tételek” című fejezete, 32–33. o.
Cél – Fedezzük fel együtt!
A megtalált kincs Luther egész életének, gondolkodásának viszonyítási
alapja lett. Mindent a Szentíráshoz mér. Amikor a búcsúcédulák árusításá-
nak hírét hallja, úgy érzi, világossá kell tennie, hogy az igazi kincs nem
vehető meg pénzen. Ezért írja meg és függeszti ki a 95 tételt a vártemplom
kapujára. Luther, akit korábban megzavartak az egyházi élet visszásságai,
most határozottan lép föl, biztos a dolgában. Világosan látja, hogy az
egyház egyetlen igazi kincse a Krisztus áldozata révén ingyenesen elérhető
kegyelem. Ő átélte ennek a kincsnek a valódi hatalmát, most mindenki
számára nyilvánvalóvá akarja tenni.
Beszélgetés
Idézzünk néhány részletet a 95 tételből. Ma milyen tételeket fogalmaznánk
meg? Teljesítményorientált világunkban az emberek úgy gondolják, hogy
GYERMEKKATEKÉZIS
224
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 224
background image
Felfedezés
225
sok munkával sok pénzt, sok pénzzel pedig jólétet, boldogságot lehet sze -
rezni. Miért nem helytálló ez a gondolkodás? Az igazi értékeket – mint ma -
gát az életet is – ajándékba kapjuk!
Gyöngybetű: E
35. Heuréka!
Fókusz
Ezen a foglalkozáson szeretnénk a megtalálás gyakorlati valóságát érthető-
vé tenni a gyermekek számára. Tesszük ezt úgy, hogy találkozást szerve-
zünk a felnőtt bibliaórásokkal és az ifjúsági csoport tagjaival, akik elmond-
ják, hogy mit jelent számukra a kincs megtalálása, illetve ki hol tart a kincs
keresésében.
Amennyiben ez a gyülekezeten belül nehezen megoldható, meghívha-
tunk valakit, aki hitelesen tud erről beszélni, levetítünk egyet a Zákeus
Médiacentrum Ébredés című sorozatából (például Aliz, Eliána, Zugor Ba -
lázs, Szabadulás a pohártól stb.), vagy meghallgatunk egy interjút a Lelki
szósz című műsorából.
Gyöngybetű: T
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 225
background image
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 226
background image
V. Megszerzés
Pünkösd – tanévzárás
36. A megszerzés bizonyossága
Fókusz
Az ötödik ütem a megszerzésről szól. A gyöngyhalászat legnagyszerűbb
pillanata: megérintem a kincset, szoros kapcsolatba kerülök vele. Hőseink
a kincset elérték és megragadták. A kérdés számunkra is ez: nem téveszt-
jük-e el a célt, megragadjuk-e az igazi kincset?
Megszerzés: birtoklom, birtokol. Többé már nem tehetek úgy, mintha
nem az enyém lenne. Ha valóban az igazit ragadtam meg, akkor örökre
hozzákapcsolódik az életem.
Bevezetés
Ének: Gyöngyhalászok dala
Motiváció
Biztos, ami biztos. Biztonsági kötések és csomók létrehozását gyakoroljuk
megfelelő ábrák segítségével. (Forrás: hajózás, cserkészet, hegymászás stb.)
Cél – Fedezzük fel együtt!
Beszélgetés
Amikor megszereztünk valamit, már talán nem is értékeljük, főleg, hogy-
ha könnyen jutottunk hozzá. Az igazi kincs jellemzője az, hogy nem veszí-
ti el értékét, amikor elértük. Igazában nem is mi birtokoljuk, hanem a kincs
kerít minket a hatalmába. Az igazi kincs mindhárom gyöngyhalász számá-
ra az Isten ígéretének beteljesedése. József számára a hét bő esztendő kínál-
ta lehetőség áldásos kihasználása, Péter számára az, hogy megkapja apos-
toli küldetését, valódi emberhalász lehet. Luther számára a kincs Isten
visszanyert igéje, az anyanyelven megszólaló Szentírás, amelyet már megra-
gadott a maga számára, hogy azután minél többeknek adhassa tovább.
Gyöngybetű: I
Megszerzés
227
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 227
background image
37. József begyűjti az áldást
Fókusz
József elérte a lehető legnagyobbat. Nemcsak egy család, de egy egész or -
szág bölcs vezetője lehet. Feladata most az áldás begyűjtése. Mi az áldás?
Motiváció
Mindenki kap egy müzliszeletet. Miközben majszoljuk, elmondjuk, hogy a
müzliszeletben magok, gyümölcsök vannak, ezzel emlékeztet minket arra,
hogy Isten ma is megadja, amire szükségünk van. Termés és termék együtt
van benne: a termést Isten adta, az ember pedig terméket készített belőle.
Ez jó így, de vissza is lehet vele élni.
Bibliai történet
• 1Móz 41,47–57
Cél – Fedezzük fel együtt!
A fáraó nem tud Józsefnél alkalmasabb embert a nagy feladatra, de mi
tudjuk, hogy József alkalmassága nem önmagában van, hanem Istennel
való kapcsolatából következik. Mindvégig hű maradt Istenhez, és Isten is
hűséges maradt hozzá. József igazi küldetése majd akkor teljesül, amikor
családját is megmentheti az éhezéstől, de fontos mozzanat, hogy Egyiptom
ősi pogány vallási világában megjelent valaki, aki az egy és láthatatlan Isten
üzenetét képviselte. Az Ekhnaton-féle vallási reform is ebbe az irányba
mutatott, még ha nem is sikerült végleges áttörést elérnie.
Beszélgetés
Hogyan lehetünk jó eszközök Isten kezében? Hogyan tudjuk továbbadni az
áldást? Hogyan tudunk jól gazdálkodni a ránk bízott teremtett világgal? Ez
nem csak környezetvédelmi, ökológiai kérdés. József sikeres gazdaságpoli-
tikája nem választható el az egy igaz Istenbe vetett hitétől.
Gyöngybetű: K
GYERMEKKATEKÉZIS
228
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 228
background image
Megszerzés
229
38. Péter konfirmációja
Fókusz
Jézus megerősíti Pétert a szolgálatra. A fő kérdés: szeretsz-e engem? Mi is
erre kérdezünk rá: hogyan függ össze a világ boldogulása és a keresztények
Krisztushoz való viszonya?
Motiváció
Mi a szeretet? – Megfelelően kiválasztott részletet hozunk egy odaáldozott
életű misszionáriusról készült filmből vagy könyvből. (Albert Schweitzer,
Teréz anya, David Livingstone. A dárda vége című film drámai módon mu -
tatja be misszionáriusok szeretetszolgálatát a dél-amerikai indiánok között. A
film egyes jelenetei a gyerekek számára túl drasztikusak, ezeket kerülni kell.)
Bibliai történet
• Jn 21,1–19
Cél – Fedezzük fel együtt!
A gyöngyhalász kezébe veheti végre az áhított kincset. Péter, akinek Jézus
megígérte, hogy emberhalász lesz, most végre megkapja a „kinevezését”.
Nem úgy kapja meg, mint a tanult ember a doktori címet, amely kijár an -
nak, aki teljesíteni tudta a kiszabott feltételeket. Péter „diplomaosztásán”
előbb elhangzik a vizsgakérdés: „szeretsz-e engem?” A választ követően jön
a megerősítés (konfirmáció): „Legeltesd az én juhaimat!”
Péter életében megtörtént a nagy értékváltás: egyszerű halászból ember-
halász, tévelygő bárányból pásztor lett. A pásztorbotot Jézus adja a kezébe,
ez már elvehetetlen. De talán mégis inkább fordítva igaz: a kincs kerítette
hatalmába Pétert mindörökre.
Beszélgetés
Mi a szeretet? Nem könnyű a válasz. Történetünkben két szó (filia, agapé) is jel -
zi, hogy nem szimpla fogalomról van szó. Mi a szeretet? Szó? Érzés? Tett? Olvas-
suk el 1Kor 13-ból a szeretethimnuszt, és megértjük, hogy a szeretet egyszerre
igen és nem. A kérdés csak az, hogy mire mondunk igent és mire nemet. Befeje -
zé sül felolvassuk Túrmezei Erzsébet Péter konfirmációja című versét.
Gyöngybetű: üres
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 229
background image
39. Luther közkinccsé teszi a Kincset
Fókusz
A 95 tételben Luther csak szólt a lényegről, Wartburg várában már magát a
kincset készül elérhetővé tenni mindenki számára. Miért olyan nagy jelen-
tőségű az „érthető Biblia”?
Motiváció
Érted is, amit olvasol? A gyerekek az iskolában idegen nyelveket tanulnak.
Németül vagy angolul többet-kevesebbet mindenki tud. A magyar Bibliá-
ból kiválasztott igét (például Jn 3,16) megkeressük a német és angol Bibli-
ában. Akár kívülről is megtanulhatjuk.
Cél – Fedezzük fel együtt!
A nehezen megszerzett, igazi kincset az ember nem adja ki könnyen a kezé-
ből. A 95 tétel felkavarta az indulatokat. Sokan döbbentek rá Luther írása
nyo mán az igazságra, mások pedig dühösen védték az egyház hamis kin -
cseit. Luther körül megjelentek a „vérszomjas cápák”, akik a kincs elhagyá-
sára, visszakozásra akarják kényszeríteni, de Márton hajthatatlan. 1520-
ban kiátkozza őt a pápa, majd 1521-ben a wormsi birodalmi gyűlés is. Lu -
ther mégis rendíthetetlen biztonságban érzi magát, mert övé a kincs. Wart-
burgi magányában végre hozzáláthat a kincs kibontásához, az Újszövetség
lefordításához. Most már teljesen övé a kincs, vagy talán fordítva: teljesen
a kincs hatása alá került. Itt az ideje, hogy mindenki számára fölhozza az
évszázadok óta elfeledett kincset!
Beszélgetés
Az igazi kincset az ember a szívében, emlékezetében hordozza. A Biblia
olyan gazdag kincstár, amelyből érdemes minél többet vételezni és elraktá-
rozni. Próbáljuk meg kialakítani a saját bibliaolvasási rendszerünket.
Gyöngybetű: J – E – L – 3,5
GYERMEKKATEKÉZIS
230
07 Gyermekkatekezis:08 gyermekb.qxd  2009.07.27.  9:55  Page 230
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek